Waarom gaan mijn larven dood? :(

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Halina Verboom
Ei

Waarom gaan mijn larven dood? :(

Bericht door Halina Verboom »

Hoi allemaal. Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met mijn probleem en mij hier wat over zou kunnen vertellen. Ik had een bak met tien L3 larven van de dicronorhina micans. Sinds niet zo lang merkte ik dat er dus steeds een larve boven op het substraat ging liggen en niet zoveel pit meer in zich had als de andere larven die diep in het substraat zaten. Na een tijdje zag ik deze larve achteruit gaan en is deze uiteindelijk overleden😢toen ben ik dus alle larven gaan uitzoeken en bleek er nog eentje overleden te zijn. Nu heb ik een larve die ook achteruit aan het gaan is en maar zielig op het substraat ligt. Het spant geen spieren meer aan als ik hem oppak tenzij ik hem echt ga vervelen. Hij ligt er een beetje levenloos bij😢mijn theorieën zijn zuurstof te kort, Stress, Teveel vocht of te weinig voeding? Ik heb alle eventuele problemen direct aangepakt en roofmijt uitgezet maar niks is veranderd. De zwakke larve eet ook niet meer😢weet iemand wat ik nog voor het diertje zou kunnen doen? Ik ga er niet vanuit dat ik een larve kan dwangvoeren :( ook was een gezonde pop overleden. Deze had ik uit het substraat gehaald en droog apart gezet om schimmel en maden te voorkomen. Alleen zo kwamen mijn pachnoda kevers uit. Anders gingen bochel vliegen ermee aan de haal. Alleen deze heeft het helaas niet gered :( ik snap er helemaal niks van.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Wat voer je? Ik heb laatst hetzelfde gehad met een mtu en bij mij waren mijten het probleem door overvoeren namelijk.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Het klinkt ook wel dat er iets niet ok is met het substraat .
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Larven van micans vinden witrothout in hun laatste fase ook wel fijn en ik begrijp dat ook niet want ze eten er nauwelijks van.
Ik heb me eerste pop inmiddels ervan .
Ik hoop dat je de oplossing vind.
Halina Verboom
Ei

Ik zie ze inderdaad niet van het without eten :( ik heb ze puur in aarde vrij van bijwerkingen gedaan. Met groentes en wat bladeren. Ze gingen daar heel lang goed op en 2 waren er toen al aan het verpoppen dus had ik niks meer toegevoegd. maar die poppen hadden het helaas niet overleefd. Nu heb ik meer bladeren en witrothout toegevoegd dat ik van een winkel had gekocht om zeker te weten dat het veilig zou zijn. De aarde zelf had ik niet ververst omdat ik zoveel roofmijt had losgelaten in hun bak met aarde. Ik had ze wel tijdelijk over geplaatst naar andere aarde maar toen was er nog eentje overleden dus durf ik niet te zeggen of de aarde het probleem is :( maar misschien hebben ze nu dan toch te weinig voeding? Ik zal ze voor de zekerheid nog 1 keer overzetten. Het kan ook komen doordat ik de aarde ontsmet had in de oven. Wel tussen de 130-150 graden als het goed is. En dan zo’n 20 minuten.

Heeft er toevallig nog iemand de dicronorhina micans L3 te koop?
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Wat ik hier lees is dat je eigenlijk alles probeert om rouwvliegjes te verwijderen.
Substraat in de oven waar larven al in gewend zijn veranderd het substraat dermate het is een microbiologische samenstelling .
Ik denk als je meer geduld hebt . De larven in goed bladhumus substraat zet handvochtig,af en toe besproeien als de toplaag uitdroogt en substraat bijvoeren als het nodig is.dat je echt resultaten gaat boeken .

Ik zie momenteel nergens micans tekoop wellicht eventueel particulieren?
Halina Verboom
Ei

Ok ik zal gelijk kijken voor het substraat :) bedankt
Harald
Golofa porteri

Bericht door Harald »

Halina Verboom schreef: vr 23 mei 2025, 23:13 Ik zie ze inderdaad niet van het without eten :( ik heb ze puur in aarde vrij van bijwerkingen gedaan. Met groentes en wat bladeren. Ze gingen daar heel lang goed op en 2 waren er toen al aan het verpoppen dus had ik niks meer toegevoegd. maar die poppen hadden het helaas niet overleefd. Nu heb ik meer bladeren en witrothout toegevoegd dat ik van een winkel had gekocht om zeker te weten dat het veilig zou zijn. De aarde zelf had ik niet ververst omdat ik zoveel roofmijt had losgelaten in hun bak met aarde. Ik had ze wel tijdelijk over geplaatst naar andere aarde maar toen was er nog eentje overleden dus durf ik niet te zeggen of de aarde het probleem is :( maar misschien hebben ze nu dan toch te weinig voeding? Ik zal ze voor de zekerheid nog 1 keer overzetten. Het kan ook komen doordat ik de aarde ontsmet had in de oven. Wel tussen de 130-150 graden als het goed is. En dan zo’n 20 minuten.

Heeft er toevallig nog iemand de dicronorhina micans L3 te koop?
Puur aarde is geen voedsel voor de larven groentes en wat bladeren ook niet.
Bladeren mogen niet vers zijn maar moeten verdord zijn.
Beginners neigen de terraria voor het oog mooi aan te kleden maar voor de larven heeft dit nul komma nul waarde
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Capsicum
Moderator

Bericht door Capsicum »

Zo te lezen zitten de larven dus niet in een loofhumus substraat, of begrijp ik dat verkeerd?
De larven zitten het beste op pure eiken/beuken humus (de verterende bladlaag in het bos). Hier kan dan nog wat witrot hout in.
Halina Verboom
Ei

Hoi allemaal. Ik heb ze nu in humus (de verkruimelde laag onder het laagje met rottende bladeren) gezet met witrothout. Ik hou de luchtvochtigheid goed. Maar zie geen verbetering. De larven worden steeds kleiner en dan gaat de kleinste langzaam dood😥zelfs als ik ze met de hand voer. ik heb er nu nog 3.
Plaats reactie