Ik ben Christian en ben 12 jaar oud.
Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de natuur en in dieren.
Lees ook veel boeken over dieren.
Ik mag van mijn ouders een huisdier kiezen nu ik ouder ben en er zelf voor kan zorgen.
2 weken geleden liepen we een antiek winkeltje in en zag daar 2 grote opgezette kevers. (geen idee welke een groene en een kwart met witte stippen...of wat het wit met zwarte stippen, weet dat niet meer zeker.)
Ik was er meteen weg van en na dat mijn moeder op zoek is gegaan voor mij kwamen we erachter dat je kevers kan houden in een terrarium.
Ik wilde eerst voor schildpadjes gaan maar nu ik dit weet heb ik gekozen om kevers te gaan kweken.
Maar ik vind niet veel informatie. Wel over het prepareren van de kevers maar niet om ze te houden.
Dus heb ik een aantal vragen. Of eigenlijk een hele hoop, want ik wil ze wel goed verzorgen

*Is er ergens een gratis handleidingboek te vinden?
*Wat is een goede kever om mee te beginnen?
*Hoe groot moet mijn terrarium zijn?
*Moet ik ook nog een apart terrarium hebben voor de larven en de poppen (zo heet dat toch)?
*Wat eten ze, ik heb begrepen dat er 2 soorten zijn, fruiteters en houteters klopt dat? Hoe kan ik te weten komen wat ze eten?
We komen vaak in het bos, dus hout verzamelen is geen punt. kan elk (rot) hout of moet ik opletten welk hout ik mee neem. Hoe kan ik zien dat ik het juiste hout verzamel?
*Wat moet er allemaal in het terrarium zitten en moet het net als bij gifkikkers vochtig zijn of zoals bij slangen droog?
*Mogen verschillende soorten bij elkaar gezet, of moeten ze allemaal apart zitten. Of is dat net als bij een aquarium, de ene soorten wel maar de andere soorten niet.
*Wat is er allemaal nodig voor deze hobby? Dus wat komt er nog meer bij kijken dan terrarium, kever, eten.
*Ik zie sommige foto's dat ze gewone huishoud bakken gebruiken, van die plastic die mijn moeder in de keuken gebruikt, stikken ze dan niet? Is dit voor de larven of de kevers zelf?
*Als je ze opzet moet je er iets speciaals mee doen had ik gelezen omdat er anders een of ander gulzig andere zeer kleine kevertjes komen die het opeet?? Hoe zit dat dan, leeft ie in die kevers of komen die je raam binnen vliegen? En wat moet ik doen dan om dat te voorkomen?
*Zijn er ook soorten in Nederland te vinden in de natuur, zo ja waar moet ik zoeken?
*Wat ben ik vergeten te vragen wat wel van belang is om te weten om hier mee te beginnen

Ik heb zitten kijken tussen de lijsten en foto's van leden van dit forum en ik heb al een lijst van de kevers die ik (uiteindelijk) allemaal graag wil hebben. Er zitten ook favorieten van mijn moeder tussen maar we delen dezelfde smaak. Dus als een kevertje wat moeilijker te houden is, kan mijn moeder wel helpen. Zijn er eigenlijk kevers die moeilijk te houden zijn?
Mijn moeder gaat heel misschien ook meedoen want die vind de grote kevers ook mooi.

Eudicella gralli hubini
Charidotella sexpunctata bicolor
Mecynorhina polyphemus
Mecynorhina torquata ugandensis
chlorocala africana oertzeni
Cetonischema Speciosa Jousselini
Dynastes hercules septentrionalis
Dynastes hercules morishimai
pachnoda aemula
Lineatus-Lateralis
cyprolais aurata
Phalacrognathus mueller