voorstellen

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Christian
Ei

voorstellen

Bericht door Christian »

Hallo ik wil mij even voorstellen

Ik ben Christian en ben 12 jaar oud.
Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de natuur en in dieren.
Lees ook veel boeken over dieren.
Ik mag van mijn ouders een huisdier kiezen nu ik ouder ben en er zelf voor kan zorgen.
2 weken geleden liepen we een antiek winkeltje in en zag daar 2 grote opgezette kevers. (geen idee welke een groene en een kwart met witte stippen...of wat het wit met zwarte stippen, weet dat niet meer zeker.)
Ik was er meteen weg van en na dat mijn moeder op zoek is gegaan voor mij kwamen we erachter dat je kevers kan houden in een terrarium.
Ik wilde eerst voor schildpadjes gaan maar nu ik dit weet heb ik gekozen om kevers te gaan kweken.
Maar ik vind niet veel informatie. Wel over het prepareren van de kevers maar niet om ze te houden.

Dus heb ik een aantal vragen. Of eigenlijk een hele hoop, want ik wil ze wel goed verzorgen :!:

*Is er ergens een gratis handleidingboek te vinden?
*Wat is een goede kever om mee te beginnen?
*Hoe groot moet mijn terrarium zijn?
*Moet ik ook nog een apart terrarium hebben voor de larven en de poppen (zo heet dat toch)?
*Wat eten ze, ik heb begrepen dat er 2 soorten zijn, fruiteters en houteters klopt dat? Hoe kan ik te weten komen wat ze eten?
We komen vaak in het bos, dus hout verzamelen is geen punt. kan elk (rot) hout of moet ik opletten welk hout ik mee neem. Hoe kan ik zien dat ik het juiste hout verzamel?
*Wat moet er allemaal in het terrarium zitten en moet het net als bij gifkikkers vochtig zijn of zoals bij slangen droog?
*Mogen verschillende soorten bij elkaar gezet, of moeten ze allemaal apart zitten. Of is dat net als bij een aquarium, de ene soorten wel maar de andere soorten niet.
*Wat is er allemaal nodig voor deze hobby? Dus wat komt er nog meer bij kijken dan terrarium, kever, eten.
*Ik zie sommige foto's dat ze gewone huishoud bakken gebruiken, van die plastic die mijn moeder in de keuken gebruikt, stikken ze dan niet? Is dit voor de larven of de kevers zelf?
*Als je ze opzet moet je er iets speciaals mee doen had ik gelezen omdat er anders een of ander gulzig andere zeer kleine kevertjes komen die het opeet?? Hoe zit dat dan, leeft ie in die kevers of komen die je raam binnen vliegen? En wat moet ik doen dan om dat te voorkomen?
*Zijn er ook soorten in Nederland te vinden in de natuur, zo ja waar moet ik zoeken?
*Wat ben ik vergeten te vragen wat wel van belang is om te weten om hier mee te beginnen :?:

Ik heb zitten kijken tussen de lijsten en foto's van leden van dit forum en ik heb al een lijst van de kevers die ik (uiteindelijk) allemaal graag wil hebben. Er zitten ook favorieten van mijn moeder tussen maar we delen dezelfde smaak. Dus als een kevertje wat moeilijker te houden is, kan mijn moeder wel helpen. Zijn er eigenlijk kevers die moeilijk te houden zijn?
Mijn moeder gaat heel misschien ook meedoen want die vind de grote kevers ook mooi. :)

Eudicella gralli hubini
Charidotella sexpunctata bicolor
Mecynorhina polyphemus
Mecynorhina torquata ugandensis
chlorocala africana oertzeni
Cetonischema Speciosa Jousselini
Dynastes hercules septentrionalis
Dynastes hercules morishimai
pachnoda aemula 
Lineatus-Lateralis
cyprolais aurata
Phalacrognathus mueller
Xylotrupes gideon
plaesiorrhinella-plana
Coptomia mauritiana fasciata
Chalcosoma atlas

Nog een lange weg te gaan voor ik die allemaal heb :roll:
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima

Bericht door Hansje Pansje »

Ha Christian, hartelijk welkom op het forum. Zo zeg dat is een flinke lijst met vragen ! Ha ha maar je kunt maar beter zijn ;-) Stoer dat je moeder ook enthousiast is ! Moeders en kriebel insecten zijn niet altijd een succesvolle combinatie :D

*Is er ergens een gratis handleidingboek te vinden?
Ja dit forum. Vaak kun je een caresheet (verzorgings handleiding) mee krijgen als je larven koopt.
*Wat is een goede kever om mee te beginnen? De Eudicella is een uitermate geschikte beginners soort. Ook de Pachnoda en chlorocala africana oertzeni zijn zeer geschikt. Het zijn wel de wat kleinere soorten maar die zijn vaak ook goedkopere. Dit is handig als het je eerste kever kweek ervaring is.
*Hoe groot moet mijn terrarium zijn? Dat is afhankelijk van de grote van het soort en de die je erin wilt hebben. Voor een goede kans op nageslacht moet je op minimaal zo'n 10 cm bodem substraat rekenen. Kevers vliegen graag dus een beetje ruimte bovenop het humus is wel gewenst.
*Moet ik ook nog een apart terrarium hebben voor de larven en de poppen (zo heet dat toch)? Helemaal juist ! Je kunt alles in een bak houden maar dan is de kans groter dat e poppen en eitjes teveel verstoord of beschadigd raken. Het kan en mag wel maar de meeste mensen halen de larven er bij het verschonen uit en stoppen die in een huishoud bak. Zo zijn de beter in de gaten te houden.
*Wat eten ze, ik heb begrepen dat er 2 soorten zijn, fruiteters en houteters klopt dat? Hoe kan ik te weten komen wat ze eten? Het ene soort larven eet voornamelijk rot (eiken, beuken) blad met een klein beetje tot hout. De andere eten voornamelijk rot wit hout. Vaak zijn de grote soorten met een hoorn de hout eters.
We komen vaak in het bos, dus hout verzamelen is geen punt. kan elk (rot) hout of moet ik opletten welk hout ik mee neem. Hoe kan ik zien dat ik het juiste hout verzamel? Liefst wit rot hout. Zie het volgende topic ;
*Wat moet er allemaal in het terrarium zitten en moet het net als bij gifkikkers vochtig zijn of zoals bij slangen droog? Over het algemeen zitten de kevers droog tot licht vochtig. Afhankelijk van het soort (check hun natuurlijke habitat). Echt vochtig is funest voor ze.
*Mogen verschillende soorten bij elkaar gezet, of moeten ze allemaal apart zitten. Of is dat net als bij een aquarium, de ene soorten wel maar de andere soorten niet. Over het algemeen houd je soort bij soort. Dit omdat je anders met en net larven zit waarvan je niet weet wat wat is.
*Wat is er allemaal nodig voor deze hobby? Dus wat komt er nog meer bij kijken dan terrarium, kever, eten. Larven, humus, hout, bak. Voor de imago s fruit of jelliecups.
*Ik zie sommige foto's dat ze gewone huishoud bakken gebruiken, van die plastic die mijn moeder in de keuken gebruikt, stikken ze dan niet? Is dit voor de larven of de kevers zelf? Kan allebei alleen zie je wat minder van je kever als hij in een huishoud bak zit. Je moet wel altijd verlichtings gaatjes in een bak hebben anders stikken ze.
*Als je ze opzet moet je er iets speciaals mee doen had ik gelezen omdat er anders een of ander gulzig andere zeer kleine kevertjes komen die het opeet?? Hoe zit dat dan, leeft ie in die kevers of komen die je raam binnen vliegen? En wat moet ik doen dan om dat te voorkomen? Mottenballen en nafta zijn geschikt hiervoor.
*Zijn er ook soorten in Nederland te vinden in de natuur, zo ja waar moet ik zoeken? Cetonischema aurata (gouden tor), Oryctes nasicornis (nachtdier) worden weleens gehouden. Nooit maar dan ook nooit een vliegend hert (Lucanis cervus) meenemen, deze is zowel dood als levend beschermd.
*Wat ben ik vergeten te vragen waf wel van belang is om te weten om hier mee te beginnen :?:

Ik heb zitten kijken tussen de lijsten en foto's van leden van dit forum en ik heb al een lijst van de kevers die ik (uiteindelijk) allemaal graag wil hebben. Er zitten ook favorieten van mijn moeder tussen maar we delen dezelfde smaak. Dus als een kevertje wat moeilijker te houden is, kan mijn moeder wel helpen. Zijn er eigenlijk kevers die moeilijk te houden zijn?
Mijn moeder gaat heel misschien ook meedoen want die vind de grote kevers ook mooi. :)

Eudicella gralli hubini
Charidotella sexpunctata bicolor
Mecynorhina polyphemus
Mecynorhina torquata ugandensis
chlorocala africana oertzeni
Cetonischema Speciosa Jousselini
Dynastes hercules septentrionalis
Dynastes hercules morishimai
pachnoda aemula
Lineatus-Lateralis
cyprolais aurata
Phalacrognathus mueller
Xylotrupes gideon
plaesiorrhinella-plana
Coptomia mauritiana fasciata
Chalcosoma atlas
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima

Bericht door Hansje Pansje »

Vergeet ik helemaal te vertellen, als je kevers koopt en kun je het beste larven kopen. Bij imago's kun je moeilijker zien hoe oud ze al zijn. De kans is dan groter dat je oude dieren koopt en ze binnen de kortste keren het loodje leggen. Ook zijn ze goedkoper in aanschaf waardoor je er voor het zelfde geld er veel meer kunt aanschaffen.
rottie
L2

Bericht door rottie »

Hoi Christian,
Welkom op het forum.
dgv Eric ;)
Plaats reactie