Vrucht over gezet voor kinshi

Wat geef jij je kevers te eten?
René Verheij
Cyclommatus elaphus
Berichten: 1871
Lid geworden op: zo 19 jan 2025, 00:07

Bericht door René Verheij »

Elias schreef: ma 23 feb 2026, 23:16 Bedankt voor de tip. Dat kan ik ook proberen dan. Het voelde inderdaad wel ietwat droog aan alhoewel er erg veel condensatie op de bak is.
Condensatie zegt weinig. Dat is afhankelijk van de buitentemperatuur namelijk. De bak kan zeiknat zijn maar niet condenseren of behoorlijk condenseren aan de buitenkant maar inwendig gortdroog zijn. Dat is wel iets wat ik in een jaartje geleerd heb door veel larven te hebben. Voelen is weten.
Elias
Dicronorhina derbyana
Berichten: 566
Lid geworden op: di 17 dec 2024, 07:42

Bericht door Elias »

Wel, mijn poging is om zeep vrees ik. Er is een klein plekje groene schimmel aan het ontwikkelen. Als ik het zaagmeel er uit doe, opnieuw droog, en de slechte stukjes er uit haal, zou ik het nog kunnen gebruiken om flake soil mee te maken? Ik ga sowieso nog een nieuwe poging proberen maar dan als het wat warmer is om de kansen te verhogen. Het is nu toch te laat. De lamprimas gaan volgens mij geen vers substraat meer nodig hebben aangezien ze genoeg hebben nu om de rest van de cyclus te voltooien. En om de prosopocoilus larven nu nog van substraat te veranderen is misschien geen super idee. Maar goed, ik heb nog meer dan genoeg broed en zaagmeel pellets over voor een nieuwe poging voor de volgende generatie (als die er komt ten minste)
René Verheij
Cyclommatus elaphus
Berichten: 1871
Lid geworden op: zo 19 jan 2025, 00:07

Bericht door René Verheij »

Hier ook 2 potten helaas terwijl ze er zo goed uitzagen.

Voor flakesoil moet je het eerst weer helemaal laten uitdrogen eerst van mij part in de magnetron.

Die sporen hangen altijd overal in de lucht dus onsteriel blijft listig.
Bijlagen
20260301_135957.jpg
20260301_135957.jpg (150.59 KiB) 1673 keer bekeken
20260301_140001.jpg
20260301_140001.jpg (149.24 KiB) 1673 keer bekeken
Elias
Dicronorhina derbyana
Berichten: 566
Lid geworden op: di 17 dec 2024, 07:42

Bericht door Elias »

Ja inderdaad. Erg jammer. Maar als het weer warmer is kan ik de bak terug in de kast zetten met de deur dicht en dan kunnen er hopelijk minder schadelijke dingen in waaien.
Elias
Dicronorhina derbyana
Berichten: 566
Lid geworden op: di 17 dec 2024, 07:42

Bericht door Elias »

Nu dacht ik dus, 5de poging ook alweer mislukt want na de initiële groei waren ze weer allemaal gestagneerd. En heb er dan een tijd niet naar gekeken en zag nu ineens dat 1 van de potten in de kelder warempel mooi wit was dus ben naar die in mijn kast ook gaan kijken. Alles met trametes is slecht gegaan maar de 3 met pleurotus ostreatus in de kast zijn ook wel degelijk mooi wit (aan het worden) 1 van de potten is wel zowiezo wat te nat (die aan de linkerkant) maar heb er dan toch 3 die goed lijken te gaan. Ik ga ze nog even laten doorgroeien en dan ga ik ze samendrukken in waarschijnlijk 2 potten want nu zijn ze erg los.
Bijlagen
20260626_113334.jpg
20260626_113334.jpg (68.88 KiB) 26 keer bekeken
Elias
Dicronorhina derbyana
Berichten: 566
Lid geworden op: di 17 dec 2024, 07:42

Bericht door Elias »

Weet iemand of je, door mycelium gecoloniseerd zaagmeel, ook kan gebruiken om nieuw zaagmeel te innoculeren? Als dit kan ga ik misschien de natte pot gebruiken om meer kinshi te (proberen) maken voor als ik lamprima larfjes heb want volgens mij is deze te nat om zo larfjes in te doen.
René Verheij
Cyclommatus elaphus
Berichten: 1871
Lid geworden op: zo 19 jan 2025, 00:07

Bericht door René Verheij »

Elias schreef: vr 26 jun 2026, 15:36 Weet iemand of je, door mycelium gecoloniseerd zaagmeel, ook kan gebruiken om nieuw zaagmeel te innoculeren? Als dit kan ga ik misschien de natte pot gebruiken om meer kinshi te (proberen) maken voor als ik lamprima larfjes heb want volgens mij is deze te nat om zo larfjes in te doen.
Ja dat kan zeker.
Elias
Dicronorhina derbyana
Berichten: 566
Lid geworden op: di 17 dec 2024, 07:42

Bericht door Elias »

René Verheij schreef: vr 26 jun 2026, 15:51
Elias schreef: vr 26 jun 2026, 15:36 Weet iemand of je, door mycelium gecoloniseerd zaagmeel, ook kan gebruiken om nieuw zaagmeel te innoculeren? Als dit kan ga ik misschien de natte pot gebruiken om meer kinshi te (proberen) maken voor als ik lamprima larfjes heb want volgens mij is deze te nat om zo larfjes in te doen.
Ja dat kan zeker.
Mooi.
Plaats reactie