Vrucht over gezet voor kinshi

Wat geef jij je kevers te eten?
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Elias schreef: ma 23 feb 2026, 19:19 Vraagje, zou het toevoegen van extra Broed het kunnen versnellen? Het lijkt wel alsof de verspreiding volledig gepauzeerd is bij mij. De laatste 2 weken Ik heb nog redelijk wat broed over maar aangezien het ook een risico heeft wou ik eerst eens vragen of het proberen de moeite waard kan zijn of dat ik het beter gewoon zo laat. De bak staat ook wel in een kast die meestal dicht is dus misschien helpt het om deze open te laten voor meer luchttoevoer?
Het is meestal temperatuur of vocht .ik heb de potten op 23graden staan met veel vocht erin omdat de schimmel veel vocht verbruikt of tot zich neemt .het broed is er namelijk al ingedoken en de schimmel is zich al aan het verspreiden alleen z'n condities zijn dan niet optimaal en stagneert het.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

De omgeving een hoge luchtvochtigheid kan ook helpen
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Vocht zou ok moeten zijn. Dan zal het wel temperatuur zijn.
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Zou het helpen om de bak iets dichter bij de verwarming te plaatsen? Deze staat wel niet altijd aan maar wanneer ze aanstaat zal het wel wat warmer zijn. Of is teveel fluctuatie van temperatuur ook niet goed en is een iets koudere maar wel stabielere temperatuur beter?
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Ik vertrouw de broedstoof niet meer maar natuurlijk doetie het nu voorbeeldig goed.

En ik moet water steeds bijvullen onderin voor de luchtvochtigheid .
Deze potten zijn hard aangestampt en doordrenkt eigenlijk dus dit duurt erg lang maar zou hoogwaardig en voedingrijker moeten zijn dan minder gecomprimeerd zaagsel wat opzich wel logisch klinkt.
Bijlagen
20260223_195309.jpg
20260223_195309.jpg (164.29 KiB) 41 keer bekeken
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Elias schreef: ma 23 feb 2026, 19:55 Zou het helpen om de bak iets dichter bij de verwarming te plaatsen? Deze staat wel niet altijd aan maar wanneer ze aanstaat zal het wel wat warmer zijn. Of is teveel fluctuatie van temperatuur ook niet goed en is een iets koudere maar wel stabielere temperatuur beter?
Stabiel is beter maar te laag stopt het dus als je kan kan je experimenteren met 1zak wel en 1 niet .en daarna je keuze bepalen door verandering.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Elias schreef: ma 23 feb 2026, 19:55 Zou het helpen om de bak iets dichter bij de verwarming te plaatsen? Deze staat wel niet altijd aan maar wanneer ze aanstaat zal het wel wat warmer zijn. Of is teveel fluctuatie van temperatuur ook niet goed en is een iets koudere maar wel stabielere temperatuur beter?
Ik heb even navraag gedaan bij de grote baas :lol:

22gr constant is eigenlijk nodig voor een optimale groei. Ik heb het inmiddels redelijk overgenomen nu omdat de vele mislukte pogingen best wel demotiverend kunnen zijn .veel groei stopte door gebrek aan vocht kwam ik achter en vocht naderhand toevoegen resulteerde dan weer op besmetting van verkeerde sporen 75% verlies is niet leuk meer.
Het lijkt erop dat deze manier veel simpeler is maar langer duurt .
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Constant op 22 graden is niet mogelijk momenteel helaas. Maar ik heb de bak nu net niet tegen de verwarming gezet en door de bovenste laag nog wat Broed gedraaid om het misschien wat meer terug op gang the brengen (eerst natuurlijk handen en materiaal ontsmet) en ik zie dan wel wat dit doet.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Elias schreef: ma 23 feb 2026, 21:35 Constant op 22 graden is niet mogelijk momenteel helaas. Maar ik heb de bak nu net niet tegen de verwarming gezet en door de bovenste laag nog wat Broed gedraaid om het misschien wat meer terug op gang the brengen (eerst natuurlijk handen en materiaal ontsmet) en ik zie dan wel wat dit doet.
Was het ook vochtig genoeg? Dat was het grootste euvel bij ons , het leek nat totdat de mycelium ze gang ging en meer vocht nodig had dan we vaak verwachten. Daarom heb ik dit experiment eigelijk opgezet .mijn zaagsel is echt verzadigd weliswaar het overtollige vocht door compressie eruit gedrukt maar het lijkt vooralsnog succesvol .

Ik heb ook weleens kinshi opnieuw bevochtigd die echt al voor driekwart klaar waren en stagneerde en als je dan water 24 uur laat staan verdampen de chlorides uit het leidingwater die ook de boel stil kunnen leggen.

Dat werkte onsteriel prima als je bijtijds was voor uitdroging .de enige schimmel heeft dan de opperhand en gaat gewoon verder en andere sporen krijgen geen kans dan omdat de jouwe gezond blijft en weerstand heeft in zijn gebiedje.
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Bedankt voor de tip. Dat kan ik ook proberen dan. Het voelde inderdaad wel ietwat droog aan alhoewel er erg veel condensatie op de bak is.
Plaats reactie