Dicronorhina derbyana larven

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Elias
Imago

Bericht door Elias »

Bedankt. Ja ik ben ook wel erg blij dat het flake soil geslaag is. Of het ook goede resultaten opleverd bij de imagos is natuurlijk een ander verhaal. Momenteel zitten alle Larven op aangekocht falke soil maar als de 4 bakken die ik nog staan heb klaar zijn ga ik misschien de helft daar in doen en de rest op het aangekochte om te zien of er een duidelijk verschil is. Overigens was het voor het flake soil maken voornamelijk gewoon het recept volgen en als er iets niet goed bleek kon ik het met een combinatie van wat research en wat logisch nadenken wel wat bijsturen. De laatste 4 bakken bijvoorbeeld hadden ook erg veel van dezelfde kinshi achtige schimmeldraden maar de eerste bak die dit had is slecht geworden dus dit wou ik natuurlijk voorkomen bij deze 4. Dus heb ze tijdelijk wat droger gehouden, meer gemengd en extra gist toegevoegd om het beter te maken voor de bacteriën die nodig zijn voor fermentatie, en slechter voor de schimmel waardoor deze meer weg blijft. En tot nu toe ziet het er naar uit dat het werkt. (De derde derbyana vrouw is terecht trouwens ik heb ze net alledrie gezien dus wel een hele opluchting. Ik was bang dat ze misschien ontsnapt was)
Elias
Imago

Bericht door Elias »

Ik ben net voor een tweede keer door de bak gegaan en heb 40 eitjes en 3 larfjes gevonden. Bij een eerdere zoektocht heb ik 45 eitjes gevonden dus nu zijn het 88 larfjes en eitjes in het totaal. 2 vrouwtjes heb ik dood terug gevonden maar er is er nog 1 over dus misschien komen er nog wat larfjes bij in de toekomst. Het laatste mannetje leeft ook nog.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Elias schreef: wo 29 okt 2025, 19:11 Ik ben net voor een tweede keer door de bak gegaan en heb 40 eitjes en 3 larfjes gevonden. Bij een eerdere zoektocht heb ik 45 eitjes gevonden dus nu zijn het 88 larfjes en eitjes in het totaal. 2 vrouwtjes heb ik dood terug gevonden maar er is er nog 1 over dus misschien komen er nog wat larfjes bij in de toekomst. Het laatste mannetje leeft ook nog.
Hier ook afgelopen week de vrouwen overleden nog 3 mannetjes over.
Ik durf de eitjes niet te verwijderen ze zijn zo klein en bang dat ik het vochtgehalte dan niet goed weet te managen ze verotten of uitdrogen.
bas
Mecynorhina torquata ugandensis

Bericht door bas »

Mag ik vragen waarom jullie de larven en de eitjes verplaatsen? Kan mij niet echt een reden bedenken waarom je dat zou doen.

Met dit soort aantallen nakweek mag je er wel van uitgaan dat de condities in de kweekbak goed zijn. Anders zouden er niet zoveel eitjes afgezet worden. Ook lijken de imago's er totaal geen probleem mee te hebben dat er al eitjes en larven in het substraat zitten, want er worden nog altijd eitjes bijgelegd. Eitjes en jonge L1-larven zijn bijzonder gevoelig voor drukverschillen en schommelingen in de luchtvochtigheid. Alles gewoon laten zitten dus!

Mocht je het idee hebben dat er teveel eitjes en larven in het substraat zitten, kun je ook gewoon een nieuwe kweekbak maken met vers substraat en de imago's overzetten. Dat lijkt mij een stuk handiger.
Elias
Imago

Bericht door Elias »

Omdat het meeste substraat uit die bak van onze composthoop komt (wel degene met voornamelijk gewoon bladeren) en dit is al enorm sterk vergaan. Het is eigenlijk bijna gewoon aarde. Dus ik weet niet of de larven het nog kunnen eten maar qua textuur is het gelijkaardig aan flake soil dus leek het mij goed voor eileg. Nu zit alles in een bak met flake soil en blafsubstraat waarvan ik zeker ben dat ze ervan kunnen eten. Misschien dat ik eens een paar pachnoda larven in die compost doe voor een week of twee om te testen of het wel of niet eetbaar is.
Martijn
L2

Bericht door Martijn »

Als het echt zulke slechte grond zou zijn zouden de vrouwtjes er amper eieren in leggen is mijn ervaring. Zoals Bas al zegt meerdere kweekbakken maken en de oude bak met rust laten. Ik laat die bakken meestal 2 maanden met rust afhankelijk van de soort en dat is echt de moeite waard. In het begin ook gezocht naar eitjes en larven naar enthousiasme maar vooral in die eerste paar maanden zijn ze zo kwetsbaar. Hierdoor toen ook diverse eitjes en larven geplet omdat ze zo teer zijn.

Bij kevers is mijn ervaring less = more ;)
Elias
Imago

Bericht door Elias »

Ja nieuwsgierigheid en enthousiasme was hier ook wel deel van :lol: in dit geval is een tweede kweekbak wat moeilijk aangezien de eerste al iets van 45 liter was maar ik denk dat ik in de toekomst een kleiner formaat gebruik. Behalve als het een grote kweekgroep word want ik wil ze ook wel genoeg plaats om te klimmen geven enzo. Maar dat weet ik dan voor de volgende keer. En voor het substraat ga ik dan wel, of mider vergaan bladsubstraat gebruiken, of als de pachnoda test ok was terug hetzelfe. Of een combinatie van de 2. Heb wel geen enkel eitje of larfje geplet bij mijn weten dus daaraan ben ik er alleszins geen kwijt.
Plaats reactie