Mark

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Insectboy
Ei

Bericht door Insectboy »

Bahamut schreef:Hey Mark,

Welke Dynastes hercules ondersoort heb je in kweek? Ik ben erg benieuwd naar jouw resultaten!

Groetjes,
Tom
Hallo Tom, Ik heb eigenlijk geen idee welke ondersoort het is.
Ik heb verder weinig ervaring met grote kevers, maar ik wil je best op de hoogte houden van de resultaten.

Volgens de verkoper van de larven moeten ze rond de zomer juni/juli ongeveer gaan verpoppen. Het zou gaan om een mannetje en twee vrouwtjes.

Ik heb ze pas overgezet in een grotere bak met ongeveer 20 Liter substraat, in de vorm van bosgrond/bladhumus (gewoon uit het bos) en beukenblad, eikenblad, eikenhout en beukenhout
van Kelvy-beetles. Verder geef ik een of twee keer per week 2 jellycups.
Een graaf ik in en de andere leg ik bovenop het substraat.

Verwarmen doe ik niet aangezien het in mijn kweekruimte altijd 22-25ºC is i.v.m. mijn reptielen.

Tot nu toe gaat dit erg goed, de larven zijn actief en het voer is bijna altijd helemaal op.
Ik heb overigens wel de gegevens van degene waar ik ze van heb gekocht, dus misschien kan ik de ondersoort nog wel achterhalen.

Ik hoop tegen de tijd dat ze uitkomen de mogelijkheid te hebben foto's te plaatsen.
Mocht ik dan nog niet weten om welke soort het gaat, zijn er hier vast wel mensen die mij hierbij kunnen helpen.
Bahamut
Moderator

Bericht door Bahamut »

Hey Mark,

Dat hangt er dan voornamelijk af van de grootte van jouw volwassen kevers.
Als het mannetje boven de 10 cm zit, kan ik jou waarschijnlijk goed helpen.

Je moet bij de volgende verversing jouw mannetjeslarf eens wegen. Op basis daarvan kan er reeds geschat worden hoe groot de volwassen man kan worden indien deze vóór de volgende verversing nog zou verpoppen.

Jellycups hoeven niet aan de larven gegeven te worden, ze zullen er niet van eten.

Ik ben alvast erg benieuwd. Niet veel kwekers wagen zich aan Dynastes hercules ssp., hoewel deze eigenlijk niet bijzonder moeilijk is; alleen vragen ze iets meer ruimte en ietwat meer geduld (maar niet zoveel meer) dan kleinere soorten.

Mvg,
Tom
Insectboy
Ei

Bericht door Insectboy »

Bedankt voor je reactie Tom,

Ik heb vandaag de larven gewogen. Het mannetje weegt nu precies 30 gram.
De vrouwtjes wegen nu 18 en 20 gram.

Volgens de verkoper moeten ze in juni of juli verpoppen en zou het mannetje (imago) ruim 15 cm lang moeten worden. Ik heb ook een foto gezien, die leek wel wat op het logo van het forum.

Op 1 april op de beurs in Houten ga ik op zoek naar degene waar ik ze van heb gekocht.
Misschien weet die het mij zo te vertellen.
Harald
Golofa porteri

Bericht door Harald »

Insectboy schreef: Volgens de verkoper moeten ze in juni of juli verpoppen en zou het mannetje (imago) ruim 15 cm lang moeten worden.
ruim 15cm??? :stupid: :roll:
ik wens je veel succes hiermee
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Insectboy
Ei

Bericht door Insectboy »

Dankjewel
Harald
Golofa porteri

Bericht door Harald »

ironisch bedoeld hoor.
ik ben wel benieuwd welke verkoper jou heeft wijsgemaakt dat je een kever krijgt van ruim 15cm
Insectboy
Ei

Bericht door Insectboy »

http://a-z-animals.com/animals/hercules-beetle/

Zoals al eerder gezegd heb ik absoluut geen enkele ervaring met deze kevers. Ik weet dus ook niet zeker of het klopt dat deze soort daadwerkelijk 15 cm lang wordt.

Ik heb informatie gevonden op het net (zie bovenstaande link) waarin word aangegeven dat Herculeskevers een lengte kunnen bereiken van 4-17cm, afhankelijk van de soort.

De foto rechtsboven op deze pagina lijkt het meest op de foto die ik heb gezien.
Vooralsnog ga ik ervan uit dat ik betrouwbare informatie heb gekregen, maar de tijd zal het leren.
Harald
Golofa porteri

Bericht door Harald »

deze afmetingen gelden voor wilde exemplaren.
Als je voor het eerst met kevers kweekt en dan direct met deze soort, dan mag je blij zijn als je überhaubt een levende kever krijgt.
Als dezelfde verkoper ook de larven gesexed heeft, dan hoop ik voor je dat dit goed gedaan is en je ook gekregen hebt wat je wilde.
Bahamut
Moderator

Bericht door Bahamut »

Een levende kever verkrijgen zal wel lukken, maar wel als je reeds goed geïnformeerd bent of de de caresheet gelezen hebt op het forum.
Echter, 15 cm voor een volwassen mannetje is reeds een droomlengte dat in Japan af en toe wordt verkregen bij zeer professionele kwekers. Laten we zeggen dat die aanbieder jou heeft laten watertanden, maar dat deze lengte voorlopig een illusie is (het is echter niet onmogelijk!). Indien je de larven goed opkweekt, kan je misschien nog 12-13 cm halen; ik veronderstel dat jouw larven met bovenvernoemde gewichten nog steeds erg jonge L3's zijn (spierwit) en hierdoor heb je nog kans om vrij goede resultaten te behalen. Je moet vooral bij de volgende verversing eens kijken naar de gewichtstoename (vooral als je ze apart zou houden in 5 L. boxen). Wanneer de gewichtstoename na één maand en half rond de 20 g schommelt, zit je goed!

Met die gewichten zal je echter niet in juni poppen hebben, reken maar eerder november-december voor de vrouwtjes en 2-3 maanden later voor de man.

Heb jij die toevallig bij ThePetFactory gekocht? Het is één van heel weinige aanbieders van Dynastes hercules ssp. in Houten. Ik zal ook in Houten zijn, dus misschien kan ik jou hiermee dan helpen. Het logo van het forum is trouwens een Dynastes hercules hybride man van mijn eigen kweek (138 mm). ;)

Trouwens, de maximumlengte hangt vooral af van de ondersoort bij Dynastes hercules, niet de soort. 15 cm kan voor D.h.hercules, D.h.lichyi en D.h.ecuatorianus. Voor de meeste andere ondersoorten is dit de geschatte absolute maximumwaarde (behalve voor D.h.reidi, die zou maximaal 110 mm kunnen worden).
Insectboy
Ei

Bericht door Insectboy »

Bedankt voor deze informatie.
Je weet er duidelijk veel vanaf.

Vandaag heb ik de larven weer gewogen. Het mannetje weegt nu 38 gram en een van de vrouwtjes 30 gram. Je kon dus wel eens gelijk hebben dat ze wat kleiner uit gaan vallen dan ik had gehoopt. Echter het gewicht van het tweede vrouwtje is maar amper toegenomen, waar zou dit aan kunnen liggen?

Ze komen overigens niet van de PetFactory, de man van wie ik ze heb gekocht heb ik de laatste keer niet gezien in Houten.
Plaats reactie