Flux z'n terrarium opstarten

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
fluxburn3r
Ei

Flux z'n terrarium opstarten

Bericht door fluxburn3r »

Goede dag,

Ik heb nog een oud aquarium met de afmetingen 35(b)x35(h)x20(d) kan ik hier een mooi terrarium voor maken voor pachnoda marginata?
of zijn de afmetingen niet ideaal en kan ik beter en nieuw verblijf halen?
Elias
Pop

Bericht door Elias »

Lijkt mij wel oké. Ik heb die van mij ook in een oud aquarium en die van mij is een stukje kleiner zelfs. Maar er zitten ook maar 3 kevers in dus het lukt wel. Zolang er genoeg substraat in kan (zo'n 10 tot 15 cm) en er genoeg hoogte is voor klimmogelijkheden (wat zeker moet lukken met 35 cm hoogte) is het helemaal ok volgens mij.
Capsicum
Moderator

Bericht door Capsicum »

Hier kan zeker een leuk groepje Pachnoda in!
fluxburn3r
Ei

Bericht door fluxburn3r »

Bedankt voor de reacties.
Nu vroeg ik me af wat ik het best als bodem kan doen?
Ik zie mensen die gewoon (pot)grond gebruiken en bijv kokos spul.
Wat kan ik gebruiken en wat heeft evt. meerwaarde? Doel is om er ook echt wel een mooi beplant gedeelte van te maken met een achterwandje.
Elias
Pop

Bericht door Elias »

Als je er larven van wil moet het substraat op zen minst deels uit bladhumus of flake soil bestaan zodat ze kunnen eten. Als je niet van plan bent er mee te kweken maakt het op zich niet zo veel uit denk ik.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Je zal merken dat de kevers bijvoorbeeld een stuk appel door het gewroet steeds dieper de grond in graven , ik verlies complete schaaltjes met fruit in substraat waar vervolgens de larven de restjes van oppeuzelen.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Potgrond is niet mijn favo aangezien het snel te nat blijft met veel rouwmuggen als gevolg maar ook zo ooit eens begonnen door gebrek aan substraat.

Uiteindelijk maken de larven van bladsubstraat een schonere aarde die ik mix met versnipperde oude eikenbladeren en deel flakesoil gezeefd.
Maar daarvoor moet je al larven gehad hebben dus onbemeste aarde mixen met eiken of beukenbladsnipper en een kwart appel begraven volstaat.

Er staan trouwens caresheets hier op het forum waar ook veel extra info uit te halen is.
Plaats reactie