Protaetia formosana
-
- Pop
Protaetia formosana
Gisteren na 2 maanden sinds aanschaf koppeltje de sierbak gecontroleerd uiteindelijk 10 L1 misschien zelfs begin L2 larven gevonden op een kluitje en er heilig van overtuigd dat het koppel niet meer in leven was na ruim 3 weken niet meer gezien te hebben .
Misschien was het toch net te koud savonds maar na het omspitten gisteren waar ik de volwassenen absoluut niet gezien heb (en wat extra bladsubstraat erbij gegooid voor de zekerheid) vandaag ineens dit.
Blijft me verbazen hoelang ze af en toe onder de grond blijven.
Inmiddels zijn er al 5 poppen ook want had ook 10x l2 aangeschaft tegelijk dus hoop als er meer zijn dalijk dat ze ook wat vaker te zien zijn.
Misschien was het toch net te koud savonds maar na het omspitten gisteren waar ik de volwassenen absoluut niet gezien heb (en wat extra bladsubstraat erbij gegooid voor de zekerheid) vandaag ineens dit.
Blijft me verbazen hoelang ze af en toe onder de grond blijven.
Inmiddels zijn er al 5 poppen ook want had ook 10x l2 aangeschaft tegelijk dus hoop als er meer zijn dalijk dat ze ook wat vaker te zien zijn.
- Bijlagen
-
- 20250223_174928.jpg (103.75 KiB) 3033 keer bekeken
-
- Pop
Is het trouwens protaetia of potosia tegenwoordig? 

Protaetia. Zie https://www.catalogueoflife.org/data/taxon/6VYWL
-
- Pop
Dankjewel Pim toch wel fijn om ze juist te benoemen.
Graag gedaan!René Verheij schreef: ma 24 feb 2025, 15:45Dankjewel Pim toch wel fijn om ze juist te benoemen.
-
- Pop
Ok, het zijn der iets meer 15 stuks nu dus ben benieuwd nog ff geduld hebben.
Plus 1 die leuk te volgen is
Plus 1 die leuk te volgen is
-
- Pop
De eerste 2 zijn zover
deze is een soort vliegoefenbewegingen aan het doen momenteel.

- Bijlagen
-
- 20250326_202158.jpg (114.51 KiB) 2267 keer bekeken
-
- Pop
Inmiddels al 6 volwassenen en beduidend een stuk groter als de 2 koppeltjes die ik hiervoor heb aangeschaft waaruit ik weinig nageslacht kon vinden (waarschijnlijk te vroeg gekeken).
Deze zijn zeker 5mm langer en ook breder .
Hopelijk meer resultaat nu na het substraat te hebben verrijkt met meer eikenbladsnippers.
Deze zijn zeker 5mm langer en ook breder .
Hopelijk meer resultaat nu na het substraat te hebben verrijkt met meer eikenbladsnippers.
- Bijlagen
-
- 20250404_201447.jpg (103.11 KiB) 1068 keer bekeken
-
- Pop
Ook de 25 watt lamp vervangen voor een simpel ikea ledgeval .droogt de aarde veel minder snel op en protaetia heeft geen hoge temperaturen nodig .
Ik denk wel een goede keuze .ik blijf proberen de juiste balans te vinden per soort .
Ze staan nu allemaal ook op een dag en nachtritme en bepaalde soorten zeker in kweekbakken hebben hier behoefte aan merk ik. Dus dat word wat als ik de keverschuur af heb want daaris het anders en moet ik kunstmatig tewerk gaan of beter positioneren.
Ik denk wel een goede keuze .ik blijf proberen de juiste balans te vinden per soort .
Ze staan nu allemaal ook op een dag en nachtritme en bepaalde soorten zeker in kweekbakken hebben hier behoefte aan merk ik. Dus dat word wat als ik de keverschuur af heb want daaris het anders en moet ik kunstmatig tewerk gaan of beter positioneren.
- Bijlagen
-
- 20250404_201454.jpg (102.46 KiB) 1067 keer bekeken
Substraat droogt een stuk minder snel uit als je er een groot stuk kurk op legt.
kevers weten hun weg er wel omheen te vinden om eieren te leggen en de larven zitten eronder.
kevers weten hun weg er wel omheen te vinden om eieren te leggen en de larven zitten eronder.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland