Temperatuur voor imagos

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Elias
L1

Temperatuur voor imagos

Bericht door Elias »

Hallo, ik ben aan het overwegen om misschien een koppeltje eudicella trilineata of chlorocala afrikana te kopen om al een bezigheid te hebben terwijl ik wacht tot de derbyanas imagos worden maar ik zit nog steeds met het probleem dat mijn kamer vrij koud is in de winter. Momenteel is het meestal tussen de 15 en 17 graden maar soms zakt het nog tot 14 graden. Is dit te koud voor imagos? Zoja, dan wacht ik nog even tot het warmer word maar als het wel al kan zou dit wel tof zijn. Tegen volgende winter ga ik waarschijnlijk kijken voor een elektrisch vuurtje om wat bij te verwarmen zodat ik mij geen zorgen meer moet maken om temperaturen.
René Verheij
Pop

Bericht door René Verheij »

Ik durf het niet 100% te zeggen maar het lijkt me dat te lage temperaturen voor koudbloedige dieren dat ze in een soort van trans/overlevingsmodus gaan sommige gaan ook eerder poppen daardoor merk ik zodoende bijtijds volwassen te zijn in de lente/na/zomer is mijn gedachtegang maar bijvoorbeeld mtu's zijn wat groter en gaan later opnieuw zich vervetten/voeden lijkt het.
Hier is de minimale temperatuur 18 graden en vind ik al te koud aangezien eigenlijk alles hier wel uit centraal afrika komt op een enkele Aziaat of Australië na dan.
Capsicum
Moderator

Bericht door Capsicum »

Die temperaturen klinken wel erg laag voor het bevorderen van activiteit van de imago's. Zelf heb ik ook geen warme kamer; 17-19 graden. Wat ik doe is lokaal een beetje bijverwarmen met 25 watt lampjes. Ik heb in de bovenkant van mijn (kleine) terraria e14 fittinkjes ingebouwd. Daarnaast staan mijn bakken op een plaatje piepschuim, zodat het substraat in de nachten hopelijk ook net iets minder snel warmte verliest. Het licht van het warmtelampje zorgt ook nog voor extra activiteit. Hopelijk heb je wat aan deze tips!
Elias
L1

Bericht door Elias »

Capsicum schreef: di 25 feb 2025, 20:31 Die temperaturen klinken wel erg laag voor het bevorderen van activiteit van de imago's. Zelf heb ik ook geen warme kamer; 17-19 graden. Wat ik doe is lokaal een beetje bijverwarmen met 25 watt lampjes. Ik heb in de bovenkant van mijn (kleine) terraria e14 fittinkjes ingebouwd. Daarnaast staan mijn bakken op een plaatje piepschuim, zodat het substraat in de nachten hopelijk ook net iets minder snel warmte verliest. Het licht van het warmtelampje zorgt ook nog voor extra activiteit. Hopelijk heb je wat aan deze tips!
Bedankt. Ik ben niet echt van plan ze in terraria te houden (nu tog nog niet. Misschien later als ik een eigen huis heb) en ik denk niet dat lampen en plastic bakken al te goed samengaan maar dat van het piepschuim zou ik wel kunnen doen. Ik had wel al verwacht dat dit te lage temperaturen zouden zijn maar ik wou het toch eens vragen. Dan maar wachten tot het weer wat warmer is. En tegen volgende winter kijk ik dan wel voor een elektrisch verwarminkje ofzo zodat ik dit probleem niet meer heb.
Elias
L1

Bericht door Elias »

hallo, ik heb weer wat oude topics zitten lezen en ik zag dat sommige dynastinae (is dit juist geschreven?) larven wel wat koudere temperaturen aankunnen (het ging over tripoxylus dichotoma). klopt dit ook voor de imagos? of zit ik weer op een dood spoor en moet ik maar accepteren dat ik nog een maand of 2 moet wachten? in het geval dat dit wel kan zou ik waarschijnlijk gaan voor de tripoxylus dichotoma of een xylotrupes soort (moet ik er natuurlijk wel eerst ergens imagos van te koop vinden)
Plaats reactie