Spekkevers - Dermestes spp.

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Plaats reactie
Dermestaria
Ei

Spekkevers - Dermestes spp.

Bericht door Dermestaria »

Aangezien de groep spekkevers nog niet zijn genoemd op het kever forum, neem ik graag even de tijd om deze leuke kevertjes te introduceren. :)

In de natuur helpen deze kevers bij het opruimen van dood dierlijk materiaal. Binnen de succesie van insecten op een kadaver, komen de spekkevers in een later stadium dan de vliegen. Waar de maden de vrij natte delen eten, gaat de voorkeur van de spekkevers naar meer gedroogd vlees.

Onder de spekkevers vallen de soorten uit het geslacht Dermestes. Hiervan is de soort Dermestes maculatus het meest bekend, omdat deze soort het meest wordt gehouden en gekweekt door o.a. natuurhistorische musea en taxidermisten. Deze kevers zijn namelijk in staat om dierskeletten schoon te eten.

Ook worden spekkevers wel eens als clean-up crew gehouden in terraria of bij de kweek van andere insecten zoals kakkerlakken. De spekkevers houden het verblijf schoon door de vervellingen en overleden individuen te eten.

Zowel de volwassenen als de larven van alle Dermestes soorten eten dierlijk eiwit en kunnen zich van dezelfde voedingsbron in leven houden. Hierdoor kunnen verschillende levensstadia binnen een kolonie leven. Ze zijn vrij gemakkelijke soorten om te kweken en sommige soorten, zoals Dermestes lardarius en Dermestes undulatus, zijn met hun kleuren ook simpelweg leuk om te zien.
Bijlagen
Spekkevers.jpg
Spekkevers.jpg (92.13 KiB) 3437 keer bekeken
Groetjes Sarah
René Verheij
Pop

Bericht door René Verheij »

Ik ken ze alleen uit het flora en fauna boek denkik nog als doodgravers .
Voer je dan ook bijvoorbeeld bevroren muizen oid voor de kweek?
Wel leuk weeris wat anders heb zelf ooit dodentorren gehad en Afrikaanse mestkevers dat zie je ook niet zo vaak voorbij komen.
Dermestaria
Ei

Hey René,

Wat ontzettend leuk dat je zelf ooit dodentorren en mestkevers hebt gehouden! Ik heb zelf toch wel een zwakte voor dergelijke 'minder populaire' keversoorten.

Doodgravers zijn van het geslacht Nicrophorus, dus net weer een andere groep dan spekkevers. Ze staan beide afgebeeld op de Dood doet Leven poster van ARK-tekenaar Jeroen Helmer: https://www.webwinkel.ark.eu/producten/ ... doet-leven

Soms voer ik ze simpelweg de restjes van het avondeten of wat hondensnacks en dingen als ei en kaas willen ze ook wel eten, maar het overgrote deel krijgt van mij ondertussen echte kadavertjes. Zoals diepvries muizen ja!
Groetjes Sarah
René Verheij
Pop

Bericht door René Verheij »

Misschien mijn ongewenste vriend interessant voor jou? Vers van de pers :lol:Dendroxena quadrimaculata
Bijlagen
20250223_202616.jpg
20250223_202616.jpg (28.56 KiB) 3125 keer bekeken
Capsicum
Moderator

Bericht door Capsicum »

Wat reuze interessant! Een totaal onderbelichte groep kevers in deze hobby. Zijn ze veel bovengronds actief?
Dermestaria
Ei

@René Verheij
Pfoe, een soort die zowel als imago als larve jaagt op (kever)larven. Ik oordeel niet gauw, maar ik snap toch wel goed waarom die ongewenst is. :lol: Hij is wel leuk met de twee stipjes op de dekschilden

@Capsicum
Ja, ze zijn allemaal veel bovengronds actief! Sommige soorten verstoppen zich iets meer dan anderen, maar ik zie er altijd wel een paar rondlopen en dat maakt ze gelijk super leuk om naar te kijken. Ik heb voor mijn eigen kijk-plezier een terrarium in de woonkamer staan :D
Groetjes Sarah
Plaats reactie