Ondertussen zijn we ongeveer een 11 maanden verder nadat ik mijn eerste MTU larven heb aangeschaft. Ik had ongeveer een 40 stuks L2 aangekocht bij Arietuur waar ik ook een super uitleg heb gekregen bij aankoop. Hierbij nogmaals dank voor de tijd en moeite maar het heeft geloont

Momenteel ben ik meerdere kweekbakken van 100L klaar aan het maken met ongeveer een 30cm-35cm bodemsubstraat (eikenblad/eikenhout) en 20cm-15cm bewegingsruimte. Hier zal telkens 1 mannetje op 2 poppen komen te zitten.
Ik kan stellen dat tot nu toe de fases goed verlopen en er nog niet echt sprake is van uitval.
Door de maanden heen ben ik de eerste ongemakken van menig keverhouders beginnen ervaren zoals mijten door te hoge vochtigheid en vliegjes die het maar niet opgaven en bleven terugkomen.
Ondanks alles ben ik nu op het punt gekomen dat ik beslist heb met de hobby verder te willen maar niet binnen het woonhuis. Ik ben in het bezit van een zeer grote oude koeienstal op een boerderij tegenover mijn woonst en ben van zin hier in de komende maanden een "werkatelier" te maken waarin ik de temperatuur voor de wintermaanden kan regelen. Zo hou ik de ongemakken van de hobby buitenshuis maar kan ik er toch maximaal mee doorgaan. Er wordt o.a. ook gedacht aan een grote venster met hoge isolatienorm zodat in deze stal de kevers die gekweekt zullen worden ook nog voldoende licht in de kweekbakken opvangen.
Verder wordt er momenteel gezocht naar een tweedehands diepvriezer voor het bevriezen van (kweek)substraten. Ik heb gelezen dat mieren in kleine hoeveelheden tolereerbaar zijn maar enkele mieren, enkele duizendpoten, voor je het weet heb je te veel enkeltjes en komt dit de kweek mogelijk niet ten goede. Daarom better safe than sorry

Omwille van deze uitbreidingsplannen zou ik graag met iemand in contact komen die, zoals Arietuur voor me gedaan heeft met MTU's, me op weg zou willen helpen met de iets 'specialere' keversoorten. Alle keversoorten zijn natuurlijk mooi om te zien maar DYNASTES HERCULES, MEGASOMA ELEPHAS, GOLIATHUS GOLIATHUS, P MUELLERI spreken me zoals de meeste keverliefhebbers enorm aan. P MUELLERI en de GOLIATHUS lijken mij naar zelfstudie toe momenteel nog mogelijk te hoog gegrepen maar moest iemand in het bezit zijn van deze of andere grote keversoort larven/imago's en bereid zijn me buiten de te lezen caresheets tips en tricks uit eigen ervaringen en praktijk te geven om een kweek/houden van deze soorten op te starten zou ik dit super vinden.
Zelf woon ik regio Riemst (BE) Maastricht (NL) en ben bereid ongeveer 100 - 150 km te verplaatsen. Kilometers en tijd wegen nooit op tegen kennis die men kan opdoen van een ervaren kweker

Contacteren mag altijd via hier of via privébericht.
Alvast bedankt!