Blauw vliegend hert
- Hansje Pansje
- Protaetia speciosissima
Blauw vliegend hert
Bij het verwerken (lees het slopen) van een houtstronk die ik uit het bos heb vond ik ineens dit knappe schepseltje. 0,9 cm groot. Verder nog een paar larven die ik gelijk in opkweek bakjes gezet heb.
Wauw! Gaaf zeg!
Maar uuhh... Is het vliegend hert niet beschermd?
Of is dat slechts een bepaalde ondersoort?
Herinner mij ergens te hebben gelezen dat het vliegend hert alleen met een vergunning gehouden mag worden.
Zowel levend als dood... Maar goed, ik kan het mis hebben.
Herinner mij ergens te hebben gelezen dat het vliegend hert alleen met een vergunning gehouden mag worden.

dat gaat over het Groot vliegend hert Lucanus cervusMr.B schreef:Wauw! Gaaf zeg!
Klein en blauw vliegend hert zijn in Nederland niet beschermd
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Duidelijk, ben weer wat wijzer geworden.
Merci!

Merci!
Mooie vondsten Ruby!
Ik wist niet eens van het bestaan van het blauw vliegend hert, wat een prachtbeest!
Ik wist niet eens van het bestaan van het blauw vliegend hert, wat een prachtbeest!
Schitterend! Blijft leuk om te zien hoeveel mooie inheemse kevers er zijn! 

Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Blauw vliegend hert selecteert een beetje hetzelfde hout als jullie gebruiken: hanteerbare diameters van liggende dode takken met witrot. Op het moment dat de eieren afgezet worden is het nog zeer hard maar tegen dat er verpoppende kevers in zitten is het natuurlijk al verder verteerd. In Nederland heb je enkel Platycerus caraboides, bij ons heb je in de Hoge Venen ook nog Platycerus caprea. Samen met Klein en Groot Vliegend hert en Rolrond vliegend hert maken ze de familie in de Benelux compleet.
- Hansje Pansje
- Protaetia speciosissima
Kijk dat vind ik nou leuk die extra info en wetenswaardigheden ! Thanks
Ja ik was ook zeer verbaasd over zijn groen blauwe metalic kleur. Had hem nog nooit in real life gezien, alleen in m'n insecten boeken

Ja ik was ook zeer verbaasd over zijn groen blauwe metalic kleur. Had hem nog nooit in real life gezien, alleen in m'n insecten boeken

Zit in de Benelux nergens (meer) Ceruchus chrysomelinus?Arnwald schreef:Blauw vliegend hert selecteert een beetje hetzelfde hout als jullie gebruiken: hanteerbare diameters van liggende dode takken met witrot. Op het moment dat de eieren afgezet worden is het nog zeer hard maar tegen dat er verpoppende kevers in zitten is het natuurlijk al verder verteerd. In Nederland heb je enkel Platycerus caraboides, bij ons heb je in de Hoge Venen ook nog Platycerus caprea. Samen met Klein en Groot Vliegend hert en Rolrond vliegend hert maken ze de familie in de Benelux compleet.
Nee, dat is een soort waarvoor je minstens naar de Alpen moet. Prachtige beesten trouwens die in bruinrot van naaldbomen leven.