Kever
- Hansje Pansje
- Protaetia speciosissima
Huh ? Dat ziet er bizar uit ! Is het een kever of een wants achtige ? He je er meer info over ?
Volgens mij is dit Charidotella sexpunctata bicolor.
valt onder de chrysomelidae (bladhaantjes)
valt onder de chrysomelidae (bladhaantjes)
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
- Hansje Pansje
Wow dan moet ik toch eens wat meer op gaan letten als ik in de buurt van distels ben
- Hansje Pansje
Zojuist heb ik dus zo'n ding op m'n auto gevonden
Helemaal happy met dit aparte diertje. Heb een paar onscherpe foto's gemaakt met m'n telefoon maar kan ze niet uploaden, dat doe ik vanavond even als ik thuis ben... Nu glunderend m'n reis vervolgen...

Gaaf! Schildpadkevers zijn echt leuk. Inderdaad behoren ze tot de haantjes, Chrysomelidae. Had je de "eenvoudige" groene (Cassida rubiginosa) die ik altijd zie, of had je zo'n blingbling als bovenaan dit topic? De tip is nu om ook de larven te zoeken. Volgens mij moet dat nog kunnen. Distels waarvan de bovenlaag van het blad is afgegeten (hierdoor ontstaan gelige vlekken) kunnen wel eens wat opleveren. De larven met omhoog gekruld kontje van waaruit een uit drollen bestaand parapluutje vertrekt zijn de schildpadkevers. Hilarisch!
- Hansje Pansje
Whahaha dat meen je niet ! Een poepplu...
Het was/is een geel/groene met goud metallic. Hij viel op omdat hij in de zon schitterde. Had zo een twee drie niet in de gaten dat het een beestje was vanwege zijn bling bling. Geen idee waar hij op de auto is gekomen, kan in nl, belgie of frankrijk gebeurd zijn. Hij is wel erg aerodynamisch dankzij zijn vormgeving.
Foto is gisteren niet meer gelukt maar volgt ongetwijfeld in deze dagen.
Het was/is een geel/groene met goud metallic. Hij viel op omdat hij in de zon schitterde. Had zo een twee drie niet in de gaten dat het een beestje was vanwege zijn bling bling. Geen idee waar hij op de auto is gekomen, kan in nl, belgie of frankrijk gebeurd zijn. Hij is wel erg aerodynamisch dankzij zijn vormgeving.
Foto is gisteren niet meer gelukt maar volgt ongetwijfeld in deze dagen.
- Hansje Pansje
Foto !