daar ik graag een voorraad afgevallen eikenbladeren wil aanleggen om te mengen met de eiken grond voor de larven
is het aan te raden deze droge bladeren (die nu overvloedig voorradig zijn)nu te verzamelen,of wacht men hier best mee tot na de winter?
bewaar ik de bladeren best in zijn geheel,of versnipperd ik ze best met de blad opzuiger/versnipperaar?
tips en tricks zijn van harte welkom
groetjes
erwin&sonja
eiken bladeren verzamelen
-
- L3
Ik verzamel nu bladeren en leg een composthoop aan.
volgend jaar zijn de bladeren prima te gebruiken.
je kan ze heel verzamelen en gewoon laten composteren.
als je ze wil versnipperen, doe dit dan nu ze nog droog zijn.
als ze vochtig worden loopt je snipperaar steeds vast.
volgend jaar zijn de bladeren prima te gebruiken.
je kan ze heel verzamelen en gewoon laten composteren.
als je ze wil versnipperen, doe dit dan nu ze nog droog zijn.
als ze vochtig worden loopt je snipperaar steeds vast.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
larven hebben bladhumus nodig en niet gewoon gedroogde bladeren dus het beste is inderdaad composteren
als je de bladeren eerst versnippert vergaan ze sneller en kan je ze ook eerder gebruiken
als je de bladeren eerst versnippert vergaan ze sneller en kan je ze ook eerder gebruiken
Mike gaat een composthoop maken !! 2x1 m ?
Mama en papa gaan blij zijn met mijn hobby's 

je kan ook een compostvat gebruiken, dat neemt niet zoveel plaats in als een composthoop
Ik misbruik gemeentegrond hahajeroen schreef:je kan ook een compostvat gebruiken, dat neemt niet zoveel plaats in als een composthoop
hoi,
dit gaat hier over het gebruik van eikenbladeren. Humus van welke bladeren kan ook gebruikt worden? Ik weet al dat larven best kunnen gehouden worden op beuk en eik. Berk blijkbaar niet of is dat een fabeltje? En al zeker geen naalden van naaldbomen. Maar dus: welke bladeren mag ik ook nog composteren voor de larven, naast eik en beuk?
mvg
dit gaat hier over het gebruik van eikenbladeren. Humus van welke bladeren kan ook gebruikt worden? Ik weet al dat larven best kunnen gehouden worden op beuk en eik. Berk blijkbaar niet of is dat een fabeltje? En al zeker geen naalden van naaldbomen. Maar dus: welke bladeren mag ik ook nog composteren voor de larven, naast eik en beuk?
mvg
Berk is niet geschikt voor alle soorten (het probleem is hier dat je te maken hebt met erg zuur substraat); daarom dat het afgeraden wordt.
Esdoorn, es, tamme kastanje, populier zijn ook wel ok, maar de beste resultaten bereik je zowiezo met eik/beuk.
Esdoorn, es, tamme kastanje, populier zijn ook wel ok, maar de beste resultaten bereik je zowiezo met eik/beuk.
bedankt voor het snelle antwoord Bahamut!