Op aanvraag van enkele collega’s wil ik hiermee bondig tonen hoe ik kweek (substraat, dozen, ...).
Dit is mijn kweekruimte, een nogal vrij bescheiden kamer met veel dozen met larven in. De meeste emmers hebben een inhoud van tussen de 6 en 10 L. De vierkante dozen hebben een inhoud van 5,7 L.

De meeste dozen zijn vrijwel volledig gevuld (de hoogte van het substraat is erg belangrijk opdat een larf zich goed kan voelen in zijn omgeving).
Dit zijn enkele dozen met volwassen kevers in. Deze bevinden zich in diapauze en van zodra ze actief worden komen ze samen in grote kweekdozen van 20 tot 70 L.

Het substraat is voornamelijk eiken/beukenblad-humus uit het bos. Hiernaast gebruik ik eikenhout (met een percentage beuk), fijngemalen via een hakselaar (wordt sneller opgenomen door de larven). Het hout komt steeds onderaan te zitten in de larvenbakken bedekt door een stevige laag substraat (ongeveer 50/50). Af en toe laat ik ook een grote stronk in het diepste gedeelte van de bak toe (vooral bij meerdere L3 larven in een grote bak).

Hoe ik het substraat vind, zal ik hier nog posten (ik moet morgen zowiezo langs het bos).