ontwikkeling larven

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Arne van Bekkum
L3

ontwikkeling larven

Bericht door Arne van Bekkum »

Goedenavond,
toen ik de larven ontving en ze in hun nieuwe onderkomen deed, was er een larve net verveld.
Overigens een mooi wit velletje.
Omdat rozenkever-larven bij mijn weten hun vel opeten normaal gesproken (toch?) vraag ik mij af of dit een groot nadeel is in de ontwikkeling van de larve..?
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
mvg Arne
Koen
Chalcosoma chiron

Bericht door Koen »

ik denk niet dat het veel kwaad kan hoor, zo veel zit er volgens mij niet in
Peter
Parend imago

Bericht door Peter »

Ik heb ook wel eens een velletje gevonden. Normaal eten ze het op en het zal ongetwijfeld goede voedingsstoffen bevatten echter als er genoeg alternatief voedsel is denk ik niet dat het kwaad kan. Misschien is het juist wel een teken van voldoende voedsel.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Arne van Bekkum
L3

Bericht door Arne van Bekkum »

Mooi, ik hoop dat 'ie' er verder dan geen nadelige gevolgen van ondervind.
Vreemd eigenlijk.
Waarom zouden bij sommige keversoorten de larven hun huid opeten terwijl andere dit niet doen.
Tenminste een meelworm eet zijn huid niet op volgens mij.
Als ik de huiden zou vergelijken snap ik wel dat die van de meelworm veel minder voedingswaarde bevatten, maar wat zou de reden zijn?
Dat het voedsel waar meelwormen van leven meer voedingsstoffen bevat?
mvg Arne
Bahamut
Moderator

Bericht door Bahamut »

Hangt er een beetje van af. Gewoonlijk bouwt de larf iedere keer vóór een vervelling een zgn. "pseudococon" waarin het dan vervelt. Indien deze niet verstoort wordt, eet de larf inderdaad zijn eigen velletje op. Bij het opgraven van de larf net na de vervelling kan je het velletje terugvinden.
Normaal gezien zal dit geen invloed hebben op de verdere ontwikkeling.
Plaats reactie