Hey Koen, ik heb nog een vraag die jij wellicht kan beantwoorden. Afgelopen zomer was ik in Niger, Afrika waar ze een bomen-project hebben. De vraag van de onderzoekers was of kevers gunstig waren voor hun fruitbomen.
De imago's eten van de vruchten en daardoor worden kevers gezien als plaag door de lokale bevolking, maar volgens mij zijn de larven goed voor het verwerken van oude plantenresten en dus goed voor compost.
Wellicht kun jij als bomendeskundige een beter (misschien wetenschappelijk onderbouwd) antwoord geven?
Koen Monteyne
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Ik heb de test zelf gedaan met "afval" van mijn hercules larven (grond + keutels) in een toekomstig moestuintje. De planten die er erop gegroeid hebben deze zomer zijn reusachtig geworden. Het is als het ware de perfecte natuurlijke bemesting (beter dan de commerciële soort), daar de larven het rot plantenmateriaal opnieuw omzetten naar de basische elementen (koolstof C en stikstof N). Deze zijn van vitaal belang voor de groei van planten (ze worden rechtstreeks opgenomen via het wortelstelsel).Peter schreef:Hey Koen, ik heb nog een vraag die jij wellicht kan beantwoorden. Afgelopen zomer was ik in Niger, Afrika waar ze een bomen-project hebben. De vraag van de onderzoekers was of kevers gunstig waren voor hun fruitbomen.
De imago's eten van de vruchten en daardoor worden kevers gezien als plaag door de lokale bevolking, maar volgens mij zijn de larven goed voor het verwerken van oude plantenresten en dus goed voor compost.
Wellicht kun jij als bomendeskundige een beter (misschien wetenschappelijk onderbouwd) antwoord geven?
dat is een leuke ontdekking 

Ah dat is een mooi antwoord, bedankt!Bahamut schreef:Ik heb de test zelf gedaan met "afval" van mijn hercules larven (grond + keutels) in een toekomstig moestuintje. De planten die er erop gegroeid hebben deze zomer zijn reusachtig geworden. Het is als het ware de perfecte natuurlijke bemesting (beter dan de commerciële soort), daar de larven het rot plantenmateriaal opnieuw omzetten naar de basische elementen (koolstof C en stikstof N). Deze zijn van vitaal belang voor de groei van planten (ze worden rechtstreeks opgenomen via het wortelstelsel).
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
-
- Ei
Excuseer mij voor mijn laattijdig antwoord, maar ik zie dat de vraag reeds deskundig beantwoord werd.
De larven hebben inderdaad -zoals veel types van bodemleven- een belangrijke functie in de stikstof- en koolstofkringloop. Al het verteerde plantenmateriaal, wat veel cellulose en lignine bevat, wordt afgebroken tot op mineraal niveau wat ten gunste komt van bijvoorbeeld bomen. Bomen zijn maar zeer beperkt in staat om met hun voedingswortels stoffen op te nemen en moeten daardoor beroep doen op mycorrhizerende schimmels waarmee ze in symbiose leven.
Voeg in je tuin maar eens goedverteerde compost (bijna zuivere humus) toe aan de bodem, het verschil is merkbaar in één groeiseizoen!
Dat de imago's het fruit aanvreten is natuurlijk ook een natuurlijk gegeven! Hier jagen vossen ook op onze kippen en vreten wespen ook aan ons fruit! Netten spannen (?) of ermee leren leven zou ik voorstellen...
Mijn vernieuwd terrarium is bijna klaar, de foto's komen eraan!
Mvg,
Koen.
De larven hebben inderdaad -zoals veel types van bodemleven- een belangrijke functie in de stikstof- en koolstofkringloop. Al het verteerde plantenmateriaal, wat veel cellulose en lignine bevat, wordt afgebroken tot op mineraal niveau wat ten gunste komt van bijvoorbeeld bomen. Bomen zijn maar zeer beperkt in staat om met hun voedingswortels stoffen op te nemen en moeten daardoor beroep doen op mycorrhizerende schimmels waarmee ze in symbiose leven.
Voeg in je tuin maar eens goedverteerde compost (bijna zuivere humus) toe aan de bodem, het verschil is merkbaar in één groeiseizoen!
Dat de imago's het fruit aanvreten is natuurlijk ook een natuurlijk gegeven! Hier jagen vossen ook op onze kippen en vreten wespen ook aan ons fruit! Netten spannen (?) of ermee leren leven zou ik voorstellen...
Mijn vernieuwd terrarium is bijna klaar, de foto's komen eraan!
Mvg,
Koen.
Natura non vincitur nisi parendo
Bedankt voor je antwoord Koen!