even voorstellen

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
chico
Ei

even voorstellen

Bericht door chico »

Hallo iedereen,

Ik zal me even voorstellen.
Ik ben Kevin, ben 24 jaar en hou erg van uitdagende diersoorten, zeg maar dieren die wat moeilijker zijn dan een baardagaam.
Ik ben sinds een maand in het bezit van een SCHITTEREND koppel en L1/L2 larven van Goliathus goliathus, die het super doen.
Daarnaast heb ik ook nog larven van Dynastes hercules, een groepje rozenkevers en L1/L2 larven van Goliathus orientalis.
Ik ben bezig met een aantal experimentjes om makkelijk aan rot hout te komen zonder de bossen in te hoeven en welke producten uit de winkels allemaal geschikt zijn.
Ik hoop ooit zo'n succes te hebben met mijn Goliat's dat ik het hele jaar door volwassen levende exemplaren heb om tegenaan te kijken.

Ik heb inmiddels al aardig wat informatie gevonden over Goliatkevers, zowel va internat als uit oude encyclopedieën.
Maar toch zit ik nog met een paar vraagjes over die Goliatkevers;
-Waar licht de drempel bij deze soorten?
-Hebben jullie misschien wat voorbeeldjes van mooi ingerichte bakken?
-En zijn er misschien die ook Goliat's hebben of gehad hebben?
Peter
Parend imago

Bericht door Peter »

Welkom Chico! Ik heb je toegang gegeven tot de rest van het forum. Wellicht vind je daar nog wat informatie. Er zullen ook wel forummers zijn die je van antwoorden kunnen voorzien.

Succes met je kweek!
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Bahamut
Moderator

Bericht door Bahamut »

Hey Kevin en welkom op het forum.

Je bent onmiddellijk gesprongen naar één der moeilijkst te kweken rozenkevers (de befaamde Goliathus sp.).
Hier komen dus enkele antwoorden op jouw vragen:
- de drempel ligt hem vooral bij de verpoppingsfase. Vlak voor de tijd waarbij de L3 zijn cocon zal willen maken, begint deze zowaar aan een tijdelijke "wanderingsfase", waarbij de larve bovenop het substraat komt en rondjes begint te maken in de bak waar deze zit. Op dat moment moet je allerhande types van substraat samenmixen (droog en ietwat vochtiger, zeker niet te vochtig), met een ook wat korreliger structuur (ik heb van kwekers gehoord dat er ook een fractie zand bij het substraat mag). Mits genoeg ruimte zal de L3 vervolgens in dit substraat duiken en zijn cocon bouwen. De verpoppingsperiode is zeer kritiek. De meeste verliezen gebeuren tijdens die periode, dus geluk is een zeer belangrijke factor.
Ik heb ze zelf gehad (Goliathus orientalis preissi) en het is me niet eens gelukt om ze verpopt te krijgen.

Ik ben benieuwd naar jouw resultaten hiermee en ook naar jouw formules voor substraat (eendert welk product uit de winkel lijkt me persoonlijk sterk ongeschikt voor substraatgebruik). Laat ons zeker weten hoe je het doet en wat je resultaten zijn.

Welke hercules ondersoort heb je? En hoe gaan de larven hiervan?

Bedankt ;)

Mvg,
Tom
Peter
Parend imago

Bericht door Peter »

Hey Bahamut, nog even een vraagje vlak voor mijn vakantie. Maar die wanderingsfase, komt die ook bij Mecynorhinella ugandensis? Want mijn bijna 1 jaar oude larven hebben de laatste weken flinke gangen gegraven in hun bakken en ook bovenop zijn ze flink bezig geweest.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima

Bericht door Hansje Pansje »

Ha Kevin en een heel hartelijk welkom !
Koen
Chalcosoma chiron

Bericht door Koen »

welkom :D
chico
Ei

Bericht door chico »

Bahamut schreef: Welke hercules ondersoort heb je? En hoe gaan de larven hiervan?

Bedankt ;)

Mvg,
Tom

Ik heb de hercules occiclentalis, daar zitten een paar uitschieters bij kwa groeien.
Koen
Chalcosoma chiron

Bericht door Koen »

leuk om te horen dat er een paar uitschieters bij zijn. weet je ook hoe zwaar de larven zijn van de DHO?
Bahamut
Moderator

Bericht door Bahamut »

@ Peter: M. ugandensis larven durven wel vaker gangen graven, zowel aan het oppervlak als in het substraat, zelfs al zitten ze niet in wanderingsfase. De "trickier part" is juist wanneer ze geen gangen meer graven: wanneer je dat merkt en jouw larven zijn reeds op leeftijd is de kans erg groot dat ze hun cocons bouwen.

@ Kevin: Hou mij (en de rest van het forum) op de hoogte van jouw verschillende kweekervaringen en resultaten. Dynastes hercules occidentalis gaat steeds heel goed (mits de juiste generaties natuurlijk). Foto's zijn hierbij altijd meer dan welkom en een aanwinst voor het forum.
chico
Ei

Bericht door chico »

koener schreef:leuk om te horen dat er een paar uitschieters bij zijn. weet je ook hoe zwaar de larven zijn van de DHO?
Ze wegen nu 38,40,44 en 44gr.

Ik kom op internet weleens gewichten tegen van zo'n 80gr., maar wanneer spreek je eigenlijk van uitschieters bij de hercules soorten?
Plaats reactie