dode larf in spiritus

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Koen
Chalcosoma chiron

dode larf in spiritus

Bericht door Koen »

kan je een dode larf lang in de spiritus(70% alcohol) bewaren? ik heb hem er al in zitten, maar ik wilde weten hoe lang ik hem dan kan bewaren.
Annette
L3

Bericht door Annette »

Heb ik nooit geprobeerd, wat een idee! :shock:

Als ik een dood beest op alcohol zet (zwaantje uit een ei of een dode muis) dan zet ik dat op 70% of liever 90% medische alcohol die je in kleine glazen flesjes kan krijgen bij de drogist.
Mecynorhinella ugandensis, Mecynorhinella polyphemus confluens, Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Pachnoda aemula, Pachnoda sinuata flaviventris, Pachnoda marginata peregrina, Chlorocala africana africana, Chlorocala africana oertzeni,
Harald
Golofa porteri

Bericht door Harald »

Annette schreef:Als ik een dood beest op alcohol zet (zwaantje uit een ei of een dode muis) dan zet ik dat op 70% of liever 90% medische alcohol die je in kleine glazen flesjes kan krijgen bij de drogist.
je weet dat dit niet mag?
enkel huismuis en bruine en zwarte rat zijn niet beschermd.
als je wat vindt dat je wilt opzetten, moet je het eerst bij een taxidermist aanmelden
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
charles
L3

Bericht door charles »

En dan moet je betalen. :roll:
Ik zelf heb een uitgebreide verzameling naturalia met enkele zeer zeldzame stukken.
Het grootste deel van mijn verzameling komt van rommelmarkten. Maar soms doe ik het ook zelf als ik een dood dier gevonden heb.
Sommige van mijn naturalia zouden cites certificaten nodig hebben(vb Papustyla pulcherrima), maar ze dateren nog van voor deze wetgeving. Hoe bewijs je dit? Nergens wordt dit gecontroleerd. Ook is op sterk water zetten niet echt bepaald opzetten hé. Gewoon naar de apotheek om 60% formol gaan, en diertje erin. Zo heb ik hier een vleermuis en een roodborstje die ik in de tuin van mijn oma dood gevonden heb. Wat doen we dan verkeerd? Het is niet dat er iemand dit controleert of dat we er iemand mee lastigvallen. Ik vind dat er niet echt een groot verschil is tussen het diertje in je tuin laten wegrotten of het thuis op sterk water hebben. Het blijft beiden in privébezit. :P
Phyllium's; Ph. bioculatum var. pulchrifolium, Ph. giganteum, Ph. westwoodii, Ph. sp. phillipines en Ph. ericoriai
Wata's; Extatosoma tiaratum, Heteropteryx dilatata en Eurycantha calcarata

site: http://www.phyllium.be
Koen
Chalcosoma chiron

Bericht door Koen »

ik heb het een paar dagen aangekeken, maar de larf wordt in de spiritus bruin? ik snap niet hoe dit komt weet iemand dit? ik bewaar hem sowieso wel.
Harald
Golofa porteri

Bericht door Harald »

charles schreef:En dan moet je betalen. :roll:
moet je kijken wat je moet betalen als iemand je een oor aan wil naaien, je aangeeft en je controlle krijgt.
het gaat er om dat de taxidermist moet bepalen of een dier niet opzettelijk is gedood.
uiteraard kost dit geld maar ik vind dat je dat er voor over moet hebben om een legale verzameling aan te leggen.
charles
L3

Bericht door charles »

En hoe gaat hij dat bepalen van landslakschelpjes van 80 jaar oud dier een nog nieuw uitzien?
Of van schedels/tanden die je op rommelmarkten gekocht hebt zonder certificaat die al decennia oud zijn?
Phyllium's; Ph. bioculatum var. pulchrifolium, Ph. giganteum, Ph. westwoodii, Ph. sp. phillipines en Ph. ericoriai

Harald
Golofa porteri

Bericht door Harald »

charles schreef:En hoe gaat hij dat bepalen van landslakschelpjes van 80 jaar oud dier een nog nieuw uitzien?
Of van schedels/tanden die je op rommelmarkten gekocht hebt zonder certificaat die al decennia oud zijn?
je moet lekker doen wat jou het beste lijkt, ik weet alleen wat voor narigheid je kan krijgen als je controlle krijgt en je kan de legaliteit van je collectie niet aantonen.
charles
L3

Bericht door charles »

Kan een taxidermist certificaten uitschrijven voor exotische dieren uit verzamelingen van voor de cites wetgeving?

Peter
Parend imago

Bericht door Peter »

Ik moet zeggen dat ook ik niet zo'n problemen zie in het opzetten van dode dieren. Het beest word er niet levendiger van als je hem niet opzet. Inderdaad is het een risico dat wanneer je controle krijgt je wellicht een boete boven het hoofd hangt. Echter dat risico neem ik (en velen) voor lief.

Ik kan me werkelijk geen professionele entomoloog voorstellen zonder een eigen opgeprikte collectie. Ja inderdaad ze doen er nuttig werk mee, maar ik weet ook dat het verzamelen voor vele entomologen een sport is. Eerlijk gezegd heb ik er geen moeite mee, ik zie liever mensen met interesse en een collectie dan mensen die geen moer om natuur geven. Ik redeneer zo: iemand gaat geen dode beesten in huis halen als hij geen interesse in de natuur heeft.

Neemt niet weg dat er wel degelijk diersoorten worden bedreigt door opprikkers (hoewel de toeristenprullaria naar mijn idee een groter probleem is). Daarom denk goed na over waar je mee bezig bent: breng je de natuur schade toe? stel je het belang van je collectie boven moedertje natuur?
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Plaats reactie