Lamprima adolphinae
En daar is het eerste mannetje dan eindelijk. Heel blij mee en iets groter dan ik had gegokt. Hij is 3,3 cm. En aangezien er nog een larve is die een stukje zwaarder was dan deze denk ik dat de 3,5 cm zeker te halen valt in deze generatie. Er zijn ook 2 andere mannelijke poppen waarvan de pootjes donker beginnen worden dus die zijn er ook bijna.
- Bijlagen
-
- 20260528_184540.jpg (153.61 KiB) 147 keer bekeken
1 van de larven was niet goed verpopt en had zijn larvenhoofdje nog aan dus was een twijfelgeval of die het ging halen. Maar hij is uitgekomen vandaag en hij is gelukkig nog niet helemaal uitgehard dus ik heb het larvenhoofdje er af kunnen halen. Hij ziet er eigenlijk relatief ok uit en nu er geen larvenkopje in de weg zit gaan zijn kaken misschien zelfs nog redelijk ok vormen. Er volgt zeker nog een foto wanneer hij klaar is en met een beetje geluk kan hij een normaal leven lijden.
Op de kaken en 1 voorpoot na ziet hij er eigenlijk perfect normaal uit. De monddelen lijken ook normaal gevord dus volgens mij gaat hij niet echt problemen ervaren.
- Bijlagen
-
- 20260627_192651.jpg (106.48 KiB) 26 keer bekeken
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Zo te zien inderdaad gewoon beetje pech gehad maar wel levensvatbaar en die zorgt ook gewoon voor gezond nageslacht.
1 van de koppeltjes zit nu samen in een kweekbak nadat ik ze eerst een week ongeveer in een kein bakje samen heb gezet om te paren. Ik heb ze wel niet zien paren maar beide zijn actief dus het kan wel al gebeurd zijn. Ik heb het 1ste mannetje en het vrouwtje in de bijgevoegde foto gekoppeld in de hoop dat er, vooral bij de mannetjes, wat meer kleurvariaties uit komt. De meeste waren tot nu toe goud of donkergroen. Maar ook 3 brons/rood met groenblauwe accenten en nog een laatste met een donkerpaars/rood borststuk en donkere elytra met een blauwe schijn in bepaalde lichten. Dus met een rood mannetje en dit blauw vrouwtje komt er misschien meer kleur uit.
- Bijlagen
-
- Lamprima adolphinae. Gen 1, female 4, 13.05.2026 .jpg (89.56 KiB) 13 keer bekeken