Chlorocala africana africana

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Van wat ik heb gezien uit wildvang vanuit Kameroen daar is groen met zwart/rood als basiskleur/ondergrond normaal maarja dat is weer lokaal en van foto's gezien dus voor echte bevindingen zou er een expeditie rond delen van afrika gevolgd moeten worden.

Misschien dat sir david attenborough nog een donatie kan doen :D
michel74
L2

Bericht door michel74 »

Ik selecteer nu ook op twee kleuren, de groene met donkere/zwarte ondertoon en de groene met goud/rode ondertoon. Volgens de literatuur zouden de groe/zwarte de chlorocala africana moeten zijn en de groen/gouden kunnen onder de overige soorten/ondersoorten worden geschaard.
Pachnoda Fissipunctum, Chlorocala Africana, Chlorocala Oertzeni, Chlorocala africana camerunica.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

michel74 schreef: di 26 mei 2026, 07:05 Ik selecteer nu ook op twee kleuren, de groene met donkere/zwarte ondertoon en de groene met goud/rode ondertoon. Volgens de literatuur zouden de groe/zwarte de chlorocala africana moeten zijn en de groen/gouden kunnen onder de overige soorten/ondersoorten worden geschaard.
Ik heb ze bij elkaar gedaan juist om de isolerende werking van maar een bepaalde groep die steeds goudkleuriger werd naar mijn idee weer meer groen te geven en dat werkt goed.
Ik heb geen rood gezien bij die van mij .

Je ziet tegenwoordig zelfs blauwe varianten soms voorbij komen dus er word behoorlijk gerommeld of geëxperimenteerd met geïsoleerde/geconcentreerde groepen vermoed ik en dan daaruit weer bijvoorbeeld oertzeni te mengen met conjux oid om morphs te krijgen met bijzondere kleuren.

Ik merk trouwens dat de 2e generatie oertzeni bij mij ook paarser is dan de vorige (egaler/mat) maar minder iserend maar ik wacht de 3e generatie nog af voordat ik nieuw bloed eraan toe voeg.
Plaats reactie