Goliathus goliatus van René
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Overmorgen maar eens een foto maken van één met toegevoegd witrothout en dan documenteren dmv foto's hoe het substraat veranderd en de larve groeit aangezien ze nu wel echt opmerkelijk groter worden.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Maar is een proef met 4x L3 en met een w genoteerd.
1x L1 verloren en 11 erbij .
1x L1 verloren en 11 erbij .
- Bijlagen
-
- 20260508_150018.jpg (188.94 KiB) 178 keer bekeken
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
De laatste 2 eieren gevonden en het overleden vrouwtje ze heeft meer als der best gedaan.
1x L1 verloren en 5 erbij/uitgekomen.
5 larven van de hand gedaan.
1x L1 verloren en 5 erbij/uitgekomen.
5 larven van de hand gedaan.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Ik had in één bakje 2 larven dus een ei over het hoofd gezien.
Het vrouwtje heeft dan in totaal 168 eitjes gelegd .
Het vrouwtje heeft dan in totaal 168 eitjes gelegd .
Dat is enorm veel, wellicht een record! Je hebt in ieder geval iets goed gedaan.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Ik heb weinig ervaringen om mee te vergelijken. Ik weet alleen dat de temperatuur en luchtvochtigheid redelijk hoog houden wel bevorderlijk is en ik had blacksoil/potgrondachtig substraat voor eierleg.Pim schreef: ma 11 mei 2026, 17:35Dat is enorm veel, wellicht een record! Je hebt in ieder geval iets goed gedaan.
Onderin hard aangestampt +/- 7cm Bovenop oud hout met mos erop , het mannetje in het begin om de week of 2 weken weghalen voor een weekje en regelmatig/wekelijks in het begin daarna anderhalve week eieren weghalen.
Ik ben heel erg benieuwd naar hoeveel eieren/larven levensvatbaar zullen zijn en blijven maar ik heb nog eieren dus kan daar nog geen persoonlijke uitkomst van uitbrengen.
Aan het eind alles opsommen en de mogelijke fouten doorgaan .
Ik weet wel al dat ik eventueel volgende keer veel meer ruimte voor bakjes moet gaan maken en veel meer verschillende maten in huis moet hebben plus veel schoon substraat zodoende tegen de mijten stand te houden.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Ik zit mezelf in te lezen en ook filmpjes te kijken.
Ik heb mijn larven nog niet eerder gewogen maar aangezien ze groter worden en ik een stelregel zag van 10gr is 10 koipellets enz enz tot een max van 50 pellets ga ik dat wel doen in de toekomst.
Na 5 maanden zouden mannelijke larven richting de 80gr gaan en vrouwelijke richting de 60gr .
Dat word mijn streven momenteel.
Hopelijk morgen even tijd om de madendoos bij te laten vullen want volgens mij werkt dat prima voor ze , de maden zelf vinden het substraat niet zo best merk ik maar de meeste redden het niet tot kasters.
Vooralsnog heb ik alles op gevoel gedaan maar ergens houdt het op natuurlijk en is het overzicht kwijt en dan ga ik over op documentatie. Ik heb 50×10L emmers aangeschaft voor zowel de larven als hun coconfase en hoop door ze extra ruimte te geven er ook grotere imago's uit te krijgen.
Ik heb mijn larven nog niet eerder gewogen maar aangezien ze groter worden en ik een stelregel zag van 10gr is 10 koipellets enz enz tot een max van 50 pellets ga ik dat wel doen in de toekomst.
Na 5 maanden zouden mannelijke larven richting de 80gr gaan en vrouwelijke richting de 60gr .
Dat word mijn streven momenteel.
Hopelijk morgen even tijd om de madendoos bij te laten vullen want volgens mij werkt dat prima voor ze , de maden zelf vinden het substraat niet zo best merk ik maar de meeste redden het niet tot kasters.
Vooralsnog heb ik alles op gevoel gedaan maar ergens houdt het op natuurlijk en is het overzicht kwijt en dan ga ik over op documentatie. Ik heb 50×10L emmers aangeschaft voor zowel de larven als hun coconfase en hoop door ze extra ruimte te geven er ook grotere imago's uit te krijgen.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
De 1e keer wegen en de zwaarste is van 11/3/26 nu 24,75gr
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
5x L1 erbij en was één L3 vergeten die zit ook in een groter verblijf .van 11/3/26 en dat bleek de grootste te zijn.
L2 en L3 hebben vliegenmaden erbij gekregen.
L2 en L3 hebben vliegenmaden erbij gekregen.
- Bijlagen
-
- 20260513_180955.jpg (179 KiB) 42 keer bekeken
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Ik heb wat rondgekeken hier op het forum en documentatie gevonden en kon verder weinig info vinden op het net maar zover ik het zie gaat het qua gewicht niet slecht voor hun leeftijd en begrijp dat L3 nu pas echt gaan groeien in gewicht na 2 maanden.
Ik had 2 van de 4 L3 larven die zich echt thuis voelde in het witrothout de andere 2 waren ook jonger en kleiner iets minder.
Wat me opviel zijn 2 zaken . Voeding bovenop in de grote bak word wel gegeten en in kleinere bakken niet en de larven met witrothout zitten erin .
Ik haal eruit dat de larf zichzelf veilig stelt van mijten want ik merk in de grote bak dat er geen mijten in het substraat zit zonder witrothout en in de kleinere bakjes met wel witrothout onderin daarboven 3/4 meer aarde en de voeding 4/4 toplaag zonder voeding de larven onderin zitten en naar 3/4e gaan om te eten maar niet naar de oppervlakte. Dat ligt gewoon te bederven dus of ze eten het witrothout of ze verkiezen de mijten te vermijden boven voedsel. Dit is een bevinding van 2 dagen observatie dus niet heel erg definitief maar wel interessant.
Wat ik ook heel erg bijzonder vind is de lucht van de imago's hun uitwerpselen, het is niet vergelijkbaar met andere soorten die ik heb en kan best penetrant zijn met iets van ammonia erin lijkt het wel .
Ik probeer alles na te gaan en een soort van puzzel op te lossen wat er in de natuur gegeten word.
Gisteren een langpootmug larve gevoerd die de kids vonden aan een L3 en die was vandaag weg!
Ga een 10L bak vullen en een stuk witrothout bovenop leggen en steeds daaronder de voeding leggen want ik vermoed een verband waarom ze naar boven komen om te eten.
Ik heb helaas niet de mogelijkheid om lokaal in Afrika daarnaar onderzoek te kunnen doen maar ik krijg wel vermoedens of zie mogelijkheden in dat deze soort wellicht andere explosief groeiende soorten daarvan de larven van eet.
Het zouden vliegen,vlinders,mieren,termieten of zelf een andere keversoort hun larven kunnen zijn of een combinatie seizoensgebonden kunnen zijn.
Het andere idee is natuurlijk een karkas maar dat begint steeds minder logisch aan te voelen ookal heb ik dat nog niet geprobeerd. Waarschijnlijk had men dit dan allang ontdekt namelijk tenzij ze de maden stelen van onderaf het karkas zodat ze veilig in het substraat kunnen blijven aangezien ze prima achteruit kunnen kruipen.
Ik had 2 van de 4 L3 larven die zich echt thuis voelde in het witrothout de andere 2 waren ook jonger en kleiner iets minder.
Wat me opviel zijn 2 zaken . Voeding bovenop in de grote bak word wel gegeten en in kleinere bakken niet en de larven met witrothout zitten erin .
Ik haal eruit dat de larf zichzelf veilig stelt van mijten want ik merk in de grote bak dat er geen mijten in het substraat zit zonder witrothout en in de kleinere bakjes met wel witrothout onderin daarboven 3/4 meer aarde en de voeding 4/4 toplaag zonder voeding de larven onderin zitten en naar 3/4e gaan om te eten maar niet naar de oppervlakte. Dat ligt gewoon te bederven dus of ze eten het witrothout of ze verkiezen de mijten te vermijden boven voedsel. Dit is een bevinding van 2 dagen observatie dus niet heel erg definitief maar wel interessant.
Wat ik ook heel erg bijzonder vind is de lucht van de imago's hun uitwerpselen, het is niet vergelijkbaar met andere soorten die ik heb en kan best penetrant zijn met iets van ammonia erin lijkt het wel .
Ik probeer alles na te gaan en een soort van puzzel op te lossen wat er in de natuur gegeten word.
Gisteren een langpootmug larve gevoerd die de kids vonden aan een L3 en die was vandaag weg!
Ga een 10L bak vullen en een stuk witrothout bovenop leggen en steeds daaronder de voeding leggen want ik vermoed een verband waarom ze naar boven komen om te eten.
Ik heb helaas niet de mogelijkheid om lokaal in Afrika daarnaar onderzoek te kunnen doen maar ik krijg wel vermoedens of zie mogelijkheden in dat deze soort wellicht andere explosief groeiende soorten daarvan de larven van eet.
Het zouden vliegen,vlinders,mieren,termieten of zelf een andere keversoort hun larven kunnen zijn of een combinatie seizoensgebonden kunnen zijn.
Het andere idee is natuurlijk een karkas maar dat begint steeds minder logisch aan te voelen ookal heb ik dat nog niet geprobeerd. Waarschijnlijk had men dit dan allang ontdekt namelijk tenzij ze de maden stelen van onderaf het karkas zodat ze veilig in het substraat kunnen blijven aangezien ze prima achteruit kunnen kruipen.