Lamprima adolphinae

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

En daar is ze dan! Ik zij eerder wel dat de ik de donkere kleuren minder vond maar misschien moet ik dit toch maar terug nemen want ze is prachtig. Ben er heel blij mee.
Bijlagen
20260425_125145.jpg
20260425_125145.jpg (61.45 KiB) 68 keer bekeken
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Gefeliciteerd hartstikke mooi beesie :D
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Bedankt! Ze is ondertussen wat feller aan het worden van kleur dus blijkbaar was dit nog niet helemaal haar echte kleur. En de mannelijke pop leeft nog. De bloeding is sinds dag 1 al gestopt en hij beweegt af en toe wat dus zolang hij de energie nog heeft om uit te komen als het zover is, heeft hij wel nog een redelijke kans denk ik.
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Mannetje nr 2. Deze keer gelukkig zonder bloeding. Ik denk dat ik wel een goed idee heb van hoeveel water ik aan de oasis moet toevoegen nu. Ben zelfs aan het overwegen om alle prepoppen gewoon meteen in een artificiële cel te doen aangezien de originele popkamers geregeld instorten. Komt volgens mij door een combinatie van wormen en dat het substraat te weinig is aangedrukt. Maar ik denk dat ik dit voorlopig alleen doe voor de larven/poppen waar het nodig is, tot er wat meer succesvol uitgekomen zijn in de artificiële cellen. Kwestie van wat meer zekerheid.
Bijlagen
20260427_191618.jpg
20260427_191618.jpg (132.62 KiB) 37 keer bekeken
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Ik vind het knap om er succes mee te behalen.
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

René Verheij schreef: ma 27 apr 2026, 21:11 Ik vind het knap om er succes mee te behalen.
Wel de eer van ze doen voortplanten gaat wel naar de vriend van wie ik ze overgenomen heb (die nu trouwens ook op het forum zit onder de naam banaan). Dus of ik er zelf ook in ga slagen is nog te zien :lol:
Het grootbrengen van de larven is vrij voor de hand liggend dus dat gaat goed. Er zijn wel wat dingetjes die ik wil uitproberen bij de volgende generatie (als die er komt ten minste). Uit het boek van Benjamin harink heb ik een methode die iemand voor phallacrognates muelleri gebruikt waarmee hij geregeld imagos van 6 cm of meer heeft. En aangezien phalacrognates muelleri en lamprima adolphinae heel gelijkaardig zijn qua verzorging (stonden ook in hetzelfde hoofdstuk van het boek dus ik denk dat deze tip wat over bijde soorten ging) is het volgens mij ook toe te passen op lamprima. Het komt er eigenlijk gewoon op neer om vaak (om de 2 weken) het onderste substraat te vervangen en additieven toe te voegen. Dus op zich is het ook niet echt moeilijk. Gewoon wat meer werk. En ik ga wat meer moeten letten op mogelijke mijtproblemen dus de vochtigheidsgraad van het substraat moet ook goed zitten.
En kinshi wil ik ook proberen maar dan moet het eerst lukken om er te maken of iemand te vinden die uitgewerkte paddenstoelenzakken verkoopt.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Pbtje gestuurd. Je bent goed besâgh op ze haags gezegd :D
Plaats reactie