Rhaetulus crenatus boileaui

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Elias
Dicronorhina derbyana

Rhaetulus crenatus boileaui

Bericht door Elias »

Vandaag zijn mijn 5 larfjes van Rhaetulus crenatus boileaui toegekomen. Ze zijn echt heel klein. Ik dacht bij de eerste heel even dat er helemaal geen larfje in het potje zat :lol: . Ze zitten nu in potjes met een mix van flake soil en witrot hout waarin ik kleine kuiltjes heb gemaakt en daar de larfjes met hun originele substraat heb ingedaan zodat ze hopelijk goed kunnen overgaan op mijn substraat. Aangezien ze zo klein zijn denk ik dat ik ze toch wel een maand of 3 zo kan laten. Als mijn ongeduldigheid het toelaat ten minste :lol: maar met een beetje geluk maken deze ook van die doorkijkraampjes waardoor je alles wat kan volgen.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Succes! Ik zou goed hetgeen opvolgen wat geadviseerd word voor die kleine rakkers.
😉
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Zeker. Ik heb research gedaan en aan Ari en iemand op instagram die er ervaring mee heeft ook nog gevraagd of ze iets speciefiek nodig hebben van verzorging maar ze zouden dus vrij eenvoudig moeten zijn behalve dat ze tijdens de verpopping best wat droger zitten. Van de mniszechi had ik ook wel gezien dat ze eenvoudig zijn en deze heb ik echt wel problemen mee gehad maar aangezien de 4 overblijvende het momenteel heel goed doen, denk ik echt wel dat het door de aaltjes was. Dus dit gaan we bij deze zeker niet doen.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Ik ben ook gestopt met aaltjes. Het substraat hoeft niet zo nat voor larven als voor aaltjes te zijn en er zijn zat alternatieve regelingen om rouwmuggen te voorkomen. Ik heb ze nauwelijks meer zelfs.
Capsicum
Moderator

Bericht door Capsicum »

Succes met deze larven Elias!
De jongere larven zijn inderdaad erg subtiel. Ik heb regelmatig bakjes gehad waarvan ik dacht dat de larve dood was, maar dan vind je ze toch terug in een kluitje substraat.
Misschien een beetje offtopic: Het is me opgevallen dat hoe beter de fruitvliegjes het doen, hoe minder de de rouwmugjes het doen. Het zouden geen voedselconcurrenten moeten zijn, dus dat vind ik wel interessant.
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Capsicum schreef: do 16 apr 2026, 19:18 Succes met deze larven Elias!
De jongere larven zijn inderdaad erg subtiel. Ik heb regelmatig bakjes gehad waarvan ik dacht dat de larve dood was, maar dan vind je ze toch terug in een kluitje substraat.
Misschien een beetje offtopic: Het is me opgevallen dat hoe beter de fruitvliegjes het doen, hoe minder de de rouwmugjes het doen. Het zouden geen voedselconcurrenten moeten zijn, dus dat vind ik wel interessant.
Ah, dan moet ik misschien toch nog eens herdenken om weer van fruit naar jellies over te schakelen :lol: fruitvliegjes vind ik een stuk minder vervelend omdat deze grotendeels blijven waar het fruit is en niet overal rondvliegen, en ze maken het substraat ook niet kapot.
Plaats reactie