Lamprima adolphinae

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Er is ook nog een andere prepop waarvan ik dacht dat het een vrouwtje was maar ze ziet er toch opvallend dikker uit dan sommige andere dus misschien dat dit toch ook een klein mannetje word.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Elias schreef: vr 20 mar 2026, 12:22 Ik ben niet zeker maar mogelijks de eerste mannelijke popkamer in de maak? Zou wel mooi zijn want ik was al wat bezorgd aan het worden over de timing.
En nog iets anders dat ik heb opgemerkt, veel van de larven zitten bovenaan het substraat. Ik vraag mij af waarom want ze eten goed, komen duidelijk bij en zien er gezond uit dus het lijkt mij niet omdat er iets mis zou zijn met de omgeving. Misschien dat de luchttoevoer daar beter is aangezien daar de luchgaatjes geprikt zijn? Het zou wel kunnen dat meer luchtgaten dit gedrag zou veranderen maar aangezien het geen groot probleem lijkt te zijn laat ik het voorlopig. En als ik de potjes nog eens gebruik doe ik er misschien meer gaatjes in om te zien of dit iets veranderd.
Ja en toch steeds naar de oppervlakte komen maakt mij onzeker .ik heb het veel met phalacrognathus muelleri mannelijke larven gehad L3 in kinshipotten en dan een deel oude kinshi met witrothout snippers en flakesoil bleek de oplossing te zijn .
Maar dat is bij jou niet ter sprake. Met prosopocoilus savagei mannelijke larve het was eerst te weinig vocht overduidelijk en daarna geen flauw idee. Deze hetzelfde als phalacrognathus behandeld en ineens niet meer zichtbaar dus of in verpopping of overleden.
Het lijkt wel een soort wandering fase opzoek naar verpoppingsmateriaal heel vaag in iedergeval.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Het is toch raar dat larven van kleinere lucanidae soorten die ook op kinshi of in dit geval op flakesoil voornamelijk leven zichzelf blootstellen aan potentiële gevaren van bovenaf ?!
Het is onlogisch en net zo onlogisch als de wandering fase van goliathus. Ik geloof niet dat een larve zoiets doet met alle risico's vandien tenzij hij de drang heeft om zichzelf verder te ontwikkelen dus uit nood gaatie verder zoeken omdatie anders toch al geen kans van slagen heeft. Er moet iets ontbreken naar mijn inziens in de wens naar het volgende stadium.
Plaats reactie