Eudicella gralli hubini van Koen

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Koen
Chalcosoma chiron

Eudicella gralli hubini van Koen

Bericht door Koen »

In dit topic zal ik de voortgang van mijn Eudicella gralli hubini kweek bij gaan houden.

Op 5 december 2025 heb ik stad en land doorkruist om bij een forumlid in het hoge noorden een tiental larven op te halen, een goede 2.5 uur enkele reis. Soms moet je iets over hebben voor de hobby. Thuis aangekomen de 11 bakjes in de kast geparkeerd en het wachten was begonnen. Af en toe alleen een blik geworpen of er nog voldoende goed substraat aanwezig was.

Op 16 januari 2026 was het tijd om voor het eerst een uitgebreide controle te doen. Alle larven waren L3 en iedere larf is gewogen en gecontroleerd op geslacht, dit laatste ben ik wat roestiger in geworden dus durfde toen op 1 larf na nog geen echte conclusies te trekken.

Van de week was ook de eerste upgrade binnengekomen, 2 stuks 60x40x5cm euronorm bakken, eentje voor de keverkweek en eentje voor het stekken van koraal. Een opstaande rand scheelt in de rommel overal op het bureau, plus je kan een larf gewoon even weg laten wandelen tijdens het noteren van het gewicht.
Keverkweek onderhoudsbak.jpeg
Keverkweek onderhoudsbak.jpeg (76.72 KiB) 32 keer bekeken
Vandaag (12 februari 2026) was het dus ook meteen weer tijd voor een 2e meetronde, geslacht controle en aanvullen van substraat, en direct iedere larf weer een gammarus gegeven. Ook hebben ze een klein shotje aaltjes gehad, aangezien ik een rouwvliegjesplaag in huis heb vanuit de zak bosgrond. Meteen ook alle kamerplanten behandeld en meerdere vangplaten in huis en hopelijk gaat dat helpen.

De meetgegevens noteren we in een google sheet, die een lang logboek aanvult via een scriptje, en heb net even handmatig een plotje eruit gehaald, ik ga nog even kijken of dit netter te krijgen is en makkelijker uit te breiden, zodat het eventueel ook voor anderen bruikbaar is. Vooralsnog is de tussenstand als ik het goed heb gezien: 7 mannen, 3 vrouwen en 1 waar ik geen conclusie durfde te trekken, daarnaast was laagste gewicht 3.2 gram en de zwaarste 6.8 gram met een gemiddeld gewicht van 5.5 gram. Dit is ook terug te zien in de onderstaande grafiek. Aangezien elke larf een eigen ID heeft is uiteindelijk ook te controleren of mijn geslachtdeterminatie klopte, ben benieuwd.
EGH grafiek 12-2-2026.png
EGH grafiek 12-2-2026.png (51.71 KiB) 32 keer bekeken
Waarom ik deze data bij wil houden? Gewoon omdat het kan, en ik benieuwd ben of ik voor toekomstige generaties bijvoorbeeld een gemiddeld gewicht kan gaan vinden en kan voorspellen wanneer ze ongeveer zouden moeten gaan verpoppen. Daarnaast wil ik vervolgens ook bijhouden wat de lengte van de imago's was, om te kijken of het gewicht versus uiteindelijke grootte een beetje te koppelen valt. Maar voorlopig moet ik nog lekker rustig afwachten tot deze larven gaan verpoppen, ze door de popfase heenkrijgen, en nakweek voor elkaar zien te krijgen. Het gevoel van vroeger is nog wat roestig, maar dat komt langzaam toch wel weer terug merk ik.
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Heel mooi overzicht! Leuk dat je alles zo precies bijhoud. Kunnen inderdaad interresante dingen uitkomen.
Plaats reactie