Mieren

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Plaats reactie
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Mieren

Bericht door René Verheij »

Schijnbaar heb ik ergens een koningin opgepikt .
Het is een kleinere soort rood/zwart en opzich zover ik kan zien geen aanval op larven of kevers wel op fruit gezien.
Ik heb lokdozen neergezet en het is al veel minder maar nog niet helemaal weg .
Ik zoek nog steeds de herkomst bij de lucanidae soorten maar ik zie ze alleen buiten de bakken en niet erin? ! Heel vervelend maar gelukkig doen ze vooralsnog geen kwaad .
Pim
Beheerder
Beheerder

Bericht door Pim »

Ik weet niet of het een goed idee is om een mierenlokdoosje te gebruiken. Als dat in het substraat komt zou het niet zo'n goed effect kunnen hebben.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Pim schreef: za 31 jan 2026, 13:02 Ik weet niet of het een goed idee is om een mierenlokdoosje te gebruiken. Als dat in het substraat komt zou het niet zo'n goed effect kunnen hebben.
Mee eens hoor,maar in moet wel een overweging maken .en misschien hebben ze ergens anders een nest gemaakt aangezien ik ze niet in de bakken kon vinden.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Ik zie er geen één naar de lokdozen overigens.
Bijlagen
20260131_185910.jpg
20260131_185910.jpg (180.31 KiB) 31 keer bekeken
Capsicum
Moderator

Bericht door Capsicum »

Die lokdozen zijn volgens mij vooral bedoeld voor de gewone wegmier en aanverwanten, omdat dat de mieren zijn die veel onder bestrating leven en in woningen terecht komen. Het gif in de lokdozen wordt ook meegenomen naar het nest en is misschien niet goed voor je kevers.
Plaats reactie