Zoals gevraagd zal ik ze bij gaan houden.
Vandaag bevochtigd na enig onderzoek.
Ik ben geheel onbekend met deze soort en heb momenteel 7 larven over 1x L1 derest beginL2.
Ze zijn behoorlijk stil qua bewegen en kwamen vaak naar de oppervlakte zodoende vocht toegevoegd ik begreep 70% .
Ze groeien wel dat was zichtbaar binnen een week zelfs.
De temperatuur is rond de 21 graden nu dat zou hoger mogen wat ik begreep 22 t/m 27 graden.
Ze zitten op flakesoil met wat ouder flakesoil en witrothout snippers.
Bij de volgende checkup zal ik foto's maken.
Ik weetniet of deze soort ook kinshi eet.
Wel gelezen dat ze bij het verpoppen ook op zoek gaan naar klei/leem bij Richard inverts.
Daarbij heb ik nog 3 larven van dynastes neptunus en dynastes grantii zitten om ook eens te proberen. Grantii is echt een witrothout eter heb ik gemerkt en neptunus iets minder deze hebben ook bladsubstraat erbij .bij beide witrothout snippers en flakesoil toegevoegd .
Word vervolgd .
Chalcosoma chiron
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Volgens het boek van Benjamin Harink zou chalcosoma ook op kinshi gekweekt kunnen worden maar voor zover ik weet word er voornamelijk flake soil voor gebruikt.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Ze zijn nu nog redelijk passief. Ik heb er 1 in een 20L bak zitten die ik nog moet checken met echt van alles aan verschillend voer .Elias schreef: do 29 jan 2026, 23:29 Volgens het boek van Benjamin Harink zou chalcosoma ook op kinshi gekweekt kunnen worden maar voor zover ik weet word er voornamelijk flake soil voor gebruikt.
Ik vrees dat de temperatuur omhoog moet en momenteel heb ik daar niet de mogelijkheid toe helaas dus dat word een denkertje voor me .
Een deel kinshi eenmaal gevorderd L2 toevoegen in het substraat daar ga je heel snel opmerken of ervan gegeten word of niet , de larve gaat een keuze maken.
Het probleem met kinshi is alleen vaak hier dat er nonstop teweinig voorraad is en als een larve kiest voor een bepaalde kinshi raaktie eraan gewend en is het terugzetten op flakesoil met witrothout eigelijk te min . Het word een habitat/gewoonte/eetpatroon.
Substraat verandering is echt het laatste wat ik wil bieden ik merk bij phalacrognathus muelleri zelfs dat dezelfde kinshi maar het transporteren van pot a naar b dodelijke gevolgen kan hebben.
1liter is te weinig voor een mannelijke larve.1,5L is precies goed maarja dat wist ik niet van tevoren.
We blijven leren,observeren en verrast worden.
Doe je er ook steeds en deel van het oude substraat bij als Je de kinshi ververst? Denk dat dit voor vliegende herten extra belangrijk is omdat ze blijkbaar in het begin hun uitwerpselen telkens terug opeten om de correcte bacteriën op gang the brengen die ervoor zorgen dat ze het substraat kunnen eten. Is waarschijnlijk ook waarom mijn prosopocoilus larfjes relatief lang klein blijven en pas vanaf l3 echt sneller beginnen te groeien.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Dat wist ik helemaal niet! Zeer educatief hier

Nee oud substraat bij kinshi resulteert vaak op verkeerde schimmels ,
Ik doe nu flakesoil met witrothout snippers op de oude kinshi dat gaat vooralsnog goed omdat er geen kinshi meer is.
Nee oud substraat bij kinshi resulteert vaak op verkeerde schimmels ,
Ik doe nu flakesoil met witrothout snippers op de oude kinshi dat gaat vooralsnog goed omdat er geen kinshi meer is.
Pas op met larven van Chalcosoma.
Deze zijn zeer agressief en kunnen erg goed bijten.
Ze zijn zelfs in staat om zichzelf te bijten als ze gehanteerd worden.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Nu nog niet gelukkigHarald schreef: vr 30 jan 2026, 19:26 Pas op met larven van Chalcosoma.