Cyclommatus mniszechi
Cyclommatus mniszechi
Mijn cyclommatus mniszechi larfjes zijn vandaag toegekomen. Ik had er 10 gekocht en de verkoper heeft er 12 verstuurd maar 1 heeft het helaas niet gehaald dus ik heb er 11 nu. Zijn echt erg kleine beestjes. Zeker als je prosopocoilus giraffa gewend bent
ze zouden l2 en l3 moeten zijn en de zwaarste was 3 gram. De meeste waren 1 gram. Ik heb op instagram al foto's gezien van poppen van toch al grote mannetjes en die zaten allemaal rond de 6 gram dus ik ga ervan uit dat de larfjes niet meer dan 8 of 9 gram worden.
- Bijlagen
-
- 20260116_114107.jpg (110.99 KiB) 65 keer bekeken
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Heel vet! Maar zijn dat niet hele kleine larfjes voor deze soort? Lees dat de kevers tot 55 mm worden? En dan een max gewicht van L3 van 9 gram?
Ja dat is toch wat ik denk. Maar kan helemaal fout zijn natuurlijk. Over maximale gewichten van larven is bij de meeste soorten helaas weinig te vinden. Het enige wat ik voorlopig gevonden heb was die foto op instagram van poppen op een weegschaal die allemaal rond de 6 gram zaten. Maar ik heb geen idee hoeveel gewicht de larven wel degelijk verliezen bij het verpoppen. Dus het zou kunnen dat ik te weinig terug heb opgeteld bij het popgewicht. Ik zal het uiteindelijk zelf wel zien bij de larfjes die ik nu heb.Martijn schreef: vr 16 jan 2026, 22:20 Heel vet! Maar zijn dat niet hele kleine larfjes voor deze soort? Lees dat de kevers tot 55 mm worden? En dan een max gewicht van L3 van 9 gram?
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Nouja ik heb hier cyclommatus elaphus mannelijk in pop zitten en als ik naar de larve kijk is 10gr veel denk ik.
Het is verschrikkelijk bijzonder als je de ontwikkeling ziet van een mannetje bijvoorbeeld.
Hetgeen wat uiteindelijk uit een pop komt is in volume veel groter optisch dan het als larve was ! Het blijft me verbazen.
Het is verschrikkelijk bijzonder als je de ontwikkeling ziet van een mannetje bijvoorbeeld.
Hetgeen wat uiteindelijk uit een pop komt is in volume veel groter optisch dan het als larve was ! Het blijft me verbazen.
Ja, daarnet wat gegoogled en volgens meeste bronnen wordt cyclommatus metallifer ook niet erg zwaar alhoewel ze toch vrij groot worden. Denk dat dit voornamelijk is omdat ze, alhoewel ze lang zijn, veel minder volume hebben dan iets zoals dorcus soorten. Ze worden dus wel lang maar zijn vrij dun waardoor ze een stuk lichter zijn volgens mij.