Dorcus titanus palawanicus

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

ewoud schreef: di 06 jan 2026, 15:40 Supermooi om te zien! Het is lang geleden dat ik titanus titanus (geen palawanicus) in huis had. De ontwikkeling kan inderdaad rap gaan. De cocon die je hebt liggen kan wat mij betreft geen vrouw zijn, die halen nooit de 40 gram. Destijds heb ik, om de poppen te kunnen zien, een aantal cocons voorzichtig geopend. Bijzonder spectaculair en iets wat je echt wel gezien moet hebben! Als je de vorm van de cocon zoveel als mogelijk behoudt, de pop hierin terug legt én de boel weer zo goed als mogelijk afsluit, ging het in mijn ervaring vrijwel altijd goed.

Vraagje(s): die kinshi, grote bakken vol, hoe pak je dat aan? Beukenzaagsel incuberen met oesterzwam? Steriel of niet? Mocht ik ook zulke bakken op gang krijgen, dan ga ik binnenkort weer met lucanidae aan de slag, het kriebelt;-).
Ik ben nog voorzichtig met deze cocon :D

Zelf kinshi maken gaat niet altijd goed en heb je echt een steriele ruimte voor nodig met juiste apparatuur of met puur geluk onsteriel.

Je kan ook broedzakken op zaagsel voor paddenstoelen kopen en deze uitlaten werken zo doe ik het nu afentoe komt er nog wel een vrucht hier en daar omhoog.
Dorcus titanus is daar gelukkig niet moeilijk in redelijk verse kinshi.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Nouja ik zal er toch aan moeten gaan geloven :|
Perongeluk een pop gebroken van een vrouwtje en kreeg hem niet meer in één geheel.
Mijn ervaring met oase is zeer slecht.
Met een kwastje schoongemaakt,de oase licht bevochtigd vooraf alle kruimels gladgestreken ,ze beweegt goed maar eigenlijk gaat het altijd fout is mijn ervaring.
Bijlagen
Screenshot_20260111_223943_Gallery.jpg
Screenshot_20260111_223943_Gallery.jpg (82 KiB) 325 keer bekeken
Screenshot_20260111_224001_Gallery.jpg
Screenshot_20260111_224001_Gallery.jpg (93.72 KiB) 325 keer bekeken
Elias
Parend imago

Bericht door Elias »

Ik kan het niet super goed zien door het deksel maar misschien gaat het niet goed omdat de vorm toch wat ruw is? Vergeleken met de volledig geronde vorm van de natuurlijke popkamer. Qua afmeting lijkt het mij wel ok (niet dat ik er enige ervaring mee heb maar heb al veel video's gezien erover) dus dan kan het nog aan de vorm of de vochtigheid liggen denk ik. Misschien zijn turfpotjes ook een optie? Hopelijk komt het toch nog goed. Zou jammer zijn om er eentje kwijt te raken.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Ze leeft nog steeds dus ik laat haar zo en hou het vochtgehalte in de gaten .gelukkig ontwikkelen ze snel .
Elias
Parend imago

Bericht door Elias »

Inderdaad. Eigenlijk bizar snel voor zo een grote soort. Heb net toch al eens bij de xylotrupes gekeken met het idee, als ik een ei vind zijn ze nog niet klaar en laat ik ze verder met rust. Ben door heel de bak gegaan en heb niets meer gevonden dus op zich zou er terug iets nieuws bij kunnen en die grote dorcus soorten zijn wel erg interresant :lol: maar voorlopig wacht ik wel nog even. Misschien dat ik ooit ergens dorcus titanus yasuokai tegenkom en daar zou ik niet lang over twijfelen waarschijnlijk. Prachtige soort en waarschijnlijk mijn favoriete van de grote dorcus soorten.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Elias schreef: ma 12 jan 2026, 22:41 Inderdaad. Eigenlijk bizar snel voor zo een grote soort. Heb net toch al eens bij de xylotrupes gekeken met het idee, als ik een ei vind zijn ze nog niet klaar en laat ik ze verder met rust. Ben door heel de bak gegaan en heb niets meer gevonden dus op zich zou er terug iets nieuws bij kunnen en die grote dorcus soorten zijn wel erg interresant :lol: maar voorlopig wacht ik wel nog even. Misschien dat ik ooit ergens dorcus titanus yasuokai tegenkom en daar zou ik niet lang over twijfelen waarschijnlijk. Prachtige soort en waarschijnlijk mijn favoriete van de grote dorcus soorten.
Ik heb gisteren bijna alle xylotrupes bakken gezeefd, echt een enorme klus 4x32L kan nu tamboerijn spelen als een malle :lol:
Ik heb 1 bruin ei gevonden en nog 1x L1
Yasoukai is ook echt een mooie soort ik dacht deze te kopen paar maanden geleden maar werd opgelicht helaas iets wat me niet meer zal gebeuren en gelukkig geen groot bedrag.
Kreeg vandaag van een betrouwbaar iemand deze aangeboden L1 en schijnen niet ingewikkeld te zijn maar met goliathus in het verschiet verwacht ik een drukke tijd tegemoet.
Bijlagen
Screenshot_20260112_112057_Messenger.jpg
Screenshot_20260112_112057_Messenger.jpg (103.86 KiB) 274 keer bekeken
Harald
Golofa porteri

Bericht door Harald »

René Verheij schreef: ma 12 jan 2026, 22:51 Kreeg vandaag van een betrouwbaar iemand deze aangeboden L1 en schijnen niet ingewikkeld te zijn maar met goliathus in het verschiet verwacht ik een drukke tijd tegemoet.
Cheirotonus gestroi?

Cheirontonus is inderdaad niet zo heel moeilijk.
Wel wat geduld en grote kweekbakken nodig.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Harald schreef: di 13 jan 2026, 11:36
René Verheij schreef: ma 12 jan 2026, 22:51 Kreeg vandaag van een betrouwbaar iemand deze aangeboden L1 en schijnen niet ingewikkeld te zijn maar met goliathus in het verschiet verwacht ik een drukke tijd tegemoet.
Cheirotonus gestroi?

Cheirontonus is inderdaad niet zo heel moeilijk.
Wel wat geduld en grote kweekbakken nodig.
Cheirontonus batareli volgens de verkoper.
En ook nog euchirus longimanus.
Ik noem het altijd maar orang-oetanskevers :lol: met die lange armen.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Ze maakt het nog steeds goed .
Bijlagen
20260116_214125.jpg
20260116_214125.jpg (63.53 KiB) 197 keer bekeken
Elias
Parend imago

Bericht door Elias »

Mooi!
Plaats reactie