Eerste MTU
Het vrouwtje is helaas overleden en ik heb geen eitjes of larfjes meer gevonden ik denk dat het al iets te koud geworden was voor haar om nog eitjes te leggen. Dus de eindstand is 8 larfjes. Beetje weinig maar waarschijnlijk wel genoeg om me verder te gaan.
-
julia van de ven
- Imago
In mijn ervaring wordt de "opbrengst" ook wel hoger met meer ervaring. Toen ik met de MTU begon had ik volgens mij ook zoiets, maar naarmate ik ze langer heb eindig toch meestal met meer larven dan goed voor me is...
Ik heb net de larven eens bekeken en ik dacht eerst dat ik er 3 kwijt was omdat ik er 8 heb en er maar 5 vond dus ik begon al te denken of er iets fout kon zijn ofzo. En dan herinnerde ik me dat 3 van de 8 van Renée zijn omdat we er geruild hadden en deze zitten apart. Dus gelukkig toch geen uitval 
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Elias schreef: di 25 nov 2025, 12:53 Ik heb net de larven eens bekeken en ik dacht eerst dat ik er 3 kwijt was omdat ik er 8 heb en er maar 5 vond dus ik begon al te denken of er iets fout kon zijn ofzo. En dan herinnerde ik me dat 3 van de 8 van Renée zijn omdat we er geruild hadden en deze zitten apart. Dus gelukkig toch geen uitval![]()
Ze maken het goed .
- Bijlagen
-
- 20251125_144626.jpg (204.46 KiB) 144 keer bekeken
-
- 20251125_144749.jpg (130.25 KiB) 144 keer bekeken
Mooi! Die van jou ook.
Net gemerkt dat de grotere larven (die van René) veel rondzwerven in hun bakjes. Ik had er nooit op gelet maar nu zag ik er een van half op de oppervlakte zitten en ik heb eens gekeken en ik zie overal tunneltjes. Op de oppervlakte en onder de grond ook en bij de andere 2 ook. Aangezien ze gammarus, kattenbakken, etc kunnen eten zijn ze op zen minst deels carnivoor dus het lijkt mij wel logisch dat ze op zoek zijn naar eten maar ik wou toch eens vragen of dit normaal is.en ik wou ook eens vragen hoe vaak ik ze het beste gammarus sticks geef. Nu krijgen ze er om de 1 of 2 weken ongeveer elk een en ik steek ze aan de zijkant van de bak zodat ik zie of ze ze wel of niet aanraken. Voor zover ik kan zien zijn ze altijd op. Is dit een goede hoeveelheid of is het beter om meer/minder te geven?
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Dat tunnelen doen ze bij mij ook als ze groter worden gaan ze overal opzoek naar eten.
Ze kunnen ook gewoon op bladsubstraat blijven . Ze worden alleen groter door eiwitten en teveel resulteert snel in mijten.
Ze kunnen ook gewoon op bladsubstraat blijven . Ze worden alleen groter door eiwitten en teveel resulteert snel in mijten.
Ja ze zitten gewoon op bladsubstraat. En gammarus krijgen ze maar af en toe.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
De grotere L3 kregen bij mij 5 gammarus sticks om de dag en meestal was het weg heel af en toe een dipje maar het verschilt ook per larve .Elias schreef: za 29 nov 2025, 16:07 Ja ze zitten gewoon op bladsubstraat. En gammarus krijgen ze maar af en toe.
Ik ben op een gegeven moment ook gestopt met het door het substraat heen te mengen omdat het slecht te monitoren valt dan.
De sticks nemen het vocht van de omgeving op dus voorweken is niet nodig en de larven komen vanzelf het halen alsof ze het ruiken.