Lamprima adolphinae

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
GuBre
L1

Bericht door GuBre »

bas schreef: di 21 okt 2025, 11:17
GuBre schreef: ma 20 okt 2025, 23:06 Invriezen kan geen kwaad, op enige verkleuring in enkele gevallen na.
Enige probleem bij invriezen is dat wanneer dieren lange tijd(maanden of langer) onafgesloten in de vriezer liggen, ze fragiel worden en makkelijk breken of uit elkaar vallen.
Hoe kleiner het insect, hoe sneller dit gebeurt.

Goede reden om ze tijdig te prepareren dus ;)
Wel mooi dat je aangeeft dat invriezen naast mogelijke verkleuring geen kwaad kan, om vervolgens te schrijven dat het kan leiden tot fragiele kevers die makkelijk breken of uit elkaar vallen. Dat lijkt mij toch een onhandige bijkomstigheid van het invriezen? ;)

Met name dat fragiel worden is de reden dat invriezen in mijn ogen niet handig (laat staan, nodig) is. Bij invriezen zet het vocht in de spierweefsels van het imago uit, waardoor deze kunnen scheuren/breken. Dat ga je merken bij het prepareren als je deze spiervezels weer gaat opweken. Dan breken (delen van) pootjes af, vallen gewrichten uit elkaar of laten ze zich niet in de gewenste positie vastzetten omdat er bij het drogen geen spierweefsel meer is dat alles op z'n plek houdt. Zeker bij imago's die lang geleefd hebben (die vallen gedurende hun leven al uit elkaar) en bij kleine soorten geeft invriezen in mijn ogen enkel nadelen. Waarom zou je een imago in de vriezer leggen met het risico dat deze kapot gaat als je 'm er ook gewoon probleemloos op kan leggen en kan laten indrogen?
Ik snap de discrepantie die je ervaart in mijn bericht, bedankt voor je uitleg!
Hier worden kevers die we houden/kweken ook gewoon gedroogd.
Enkel dieren die in de natuur gevonden worden worden soms ingevroren om later te prepareren, waarbij we ook ervaren dat exemplaren buiten de vriezer ook wel eens uit elkaar vallen (in de vriezer echter wat vaker bij langdurig verblijf in de vriezer)
Ik heb zelf de indruk dat het komt door de ontvochtigende werking van de vriezer, de functie die voorkomt dat ik aanvriest aan de binnenzijde. Maar dit is een vermoeden...
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Mooie klus voor morgenavond .was weer een lange dag .
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Nou ik was nog optijd :)
Bijlagen
20251022_202831.jpg
20251022_202831.jpg (205.95 KiB) 941 keer bekeken
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Mooi gedaan!
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Elias schreef: wo 22 okt 2025, 20:58Mooi gedaan!
Dankjewel en nog mooi van kleur gelukkig gebleven.
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Ja inderdaad. Lamprima heeft echt geweldige kleuren dus zou jammer geweest zijn moest er iets veranderd zijn. Een vriend heeft momenteel ook een koppeltje en als daar wat uit kom ga ik er misschien ook wat krijgen. Zou wel tof zijn.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Elias schreef: wo 22 okt 2025, 22:57 Ja inderdaad. Lamprima heeft echt geweldige kleuren dus zou jammer geweest zijn moest er iets veranderd zijn. Een vriend heeft momenteel ook een koppeltje en als daar wat uit kom ga ik er misschien ook wat krijgen. Zou wel tof zijn.
Ja ik heb nu meer hoop als bij het vorige koppeltje maar zeker weten doe ik pas als de bak gecheckt word uiteraard en dat duurt nog eventjes. En een extra broedbak 45L heb ik al klaarstaan maar meer phalacrognathus muelleri ghost eye.
Ik merk wel dat als je redelijk ver van te voren je bak met flakesoil/witrothout en eventueel kinshi maakt en hij blijft goed dat de kans op succes vergroot word .
Dat zal te maken hebben met micro-organismen en dat er meer gefermenteerd aanbod is /of verschillend waardoor er altijd ergens in zo'n bak een geschikte plek is voor het leggen van eitjes schijnbaar.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Eigelijk stond de 2e broedbak op 1 april om te checken maar ben al ruim 2 maanden verder nadat ze is overleden dus toch gekeken.
Weer hetzelfde verhaal, overal tunnels van het vrouwtje maar geen enkele larve terwijl ik echt dacht sporen te zien in de stammen waarvan ik dacht dat die te klein zouden zijn voor het vrouwtje nijdig alles doorzocht maar niets gevonden , de grootste beukenstam onderin was onaangetast gebleven zonder sporen.

Alles terug gestopt en als broedbak voor de volgende lucanidae weggelegd dan zou ik het nog een keer kunnen checken maar hoor dit wel vaker dat ze onvoorspelbaar zijn of misschien toch heel kritisch in eierleg? Ik boek geen successen in iedergeval jammer genoeg vooralsnog.
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Heb je ze, voor je ze in de kweekbak deed, eerst in een kleiner bakje gehouden voor een tijdje om ze te laten paren? Als ze meteen in een grotere bak gaan is er een grote kans dat ze hier nooit de kans voor hebben aangezien het vrouwtje haar meteen ingraaft en nauwelijks bovenkomt. Zou misschien ook aan het hout kunnen liggen. Die vriend van wie ik het koppeltje overgenomen heb had hout van mij gebruikt en als ik het mij goed herinner was het echt heel zacht. Er schoot ook niets meer van over toen ik door de bak ging om larven te zoeken. Maar als alles hier goed gaat en je nog eens wil proberen kan je van mij mischien wel een koppeltje kopen of ruilen voor iets. Ik hoop vooral dat de mannetjes niet te ver achterblijven dat de vrouwtjes niet dood zijn voor deze uitkomen. Maar het ziet er niet naar uit dat ze erg groot worden en er zit wel een beetje tijd tussen wanneer ze allemaal uit het ei gekropen zijn dus er zal wel wat overlap zijn hopelijk.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Elias schreef: ma 09 mar 2026, 22:36 Heb je ze, voor je ze in de kweekbak deed, eerst in een kleiner bakje gehouden voor een tijdje om ze te laten paren? Als ze meteen in een grotere bak gaan is er een grote kans dat ze hier nooit de kans voor hebben aangezien het vrouwtje haar meteen ingraaft en nauwelijks bovenkomt. Zou misschien ook aan het hout kunnen liggen. Die vriend van wie ik het koppeltje overgenomen heb had hout van mij gebruikt en als ik het mij goed herinner was het echt heel zacht. Er schoot ook niets meer van over toen ik door de bak ging om larven te zoeken. Maar als alles hier goed gaat en je nog eens wil proberen kan je van mij mischien wel een koppeltje kopen of ruilen voor iets. Ik hoop vooral dat de mannetjes niet te ver achterblijven dat de vrouwtjes niet dood zijn voor deze uitkomen. Maar het ziet er niet naar uit dat ze erg groot worden en er zit wel een beetje tijd tussen wanneer ze allemaal uit het ei gekropen zijn dus er zal wel wat overlap zijn hopelijk.
Dat is het rare eraan, dit koppeltje zat al op elkaar toen ik zei ophaalde en inderdaad meerdere malen laten paren voordat ze in een 19L bak gingen. De 1e broedbak was middelhard beuken maar te breken met de hand .nu had ik beuken en eiken. De eikenstammen waren superzacht en duidelijk in gegraven maar gewoon helemaal geen ei of larven gevonden alleen maar sporen en in de 1e broedbak had ze helemaal huis gehouden dat was één tunnelsysteem maar geen eierleg! Vochtgehalte was echt prima dus misschien boven de 20gr houden is het enige wat ik kan bedenken waarom het fout gaat .
Plaats reactie