Herculaisia melaleuca

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Herculaisia melaleuca

Bericht door René Verheij »

Ik heb 20 larven L1 besteld en inmiddels onderweg ,derest word vervolgd.
Verschrikkelijk enthousiast en wacht nog op een caresheet, anders word het experimenteren helaas en dat liever niet .
Hopelijk krijg ik de gevraagde info.
Bijlagen
Screenshot_20250919_214901_Messenger.jpg
Screenshot_20250919_214901_Messenger.jpg (67.16 KiB) 77 keer bekeken
Capsicum
Moderator

Bericht door Capsicum »

Gaaf hoor, een niet alledaagse soort. Ben benieuwd of deze goed te kweken zijn! Meestal is er bij de soorten die je nauwelijks ziet net dat cruciale detail...
GuBre
L1

Bericht door GuBre »

Gaaf :D
Kun je niet achterhalen waar en hoe ze in het wild leven?
Dan kun je wellicht al een inschatting maken over substraat, temperatuur en vochtigheid?
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Ze leven in bebosde gebergtes in Vietnam en China.
Ze schijnen op een mix van bladsubstraat en flakesoil te leven niet veel anders als eudicella's.
Het scheelt dat dit geen wildvang is en ze hopelijk minder kieskeurig zijn daardoor.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Net bericht gehad van de verkoper.
Hij kweekt ze op blacksoil met eikenbladsubstraat ,22graden plus minus en vochtgehalte hetzelfde als bij meeste cetoniinae.
Elias
Imago

Bericht door Elias »

En geen specifieke benodigdheden of verzorging bij bijvoorbeeld de coconfase? (Zoals bij jumnos ruckeri (hopelijk juist geschreven) waar het dan een stuk droger moet) zou wel top zijn als het inderdaad gewoon bij dit blijft van verzorging want het is echt een prachtige soort. Echt heel veel geluk er mee!
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Elias schreef: za 20 sep 2025, 18:51 En geen specifieke benodigdheden of verzorging bij bijvoorbeeld de coconfase? (Zoals bij jumnos ruckeri (hopelijk juist geschreven) waar het dan een stuk droger moet) zou wel top zijn als het inderdaad gewoon bij dit blijft van verzorging want het is echt een prachtige soort. Echt heel veel geluk er mee!
Doe ik bij elke soort cetoniinae eigelijk wel zodra ik zie dat ze tegen verpoppen aanzitten sproei ik niet meer .
Na zeg bevochtigd substraat gemaakt te hebben en daar bijvoorbeeld L1 larven in doe sproei ik alleen nog als het bladsubstraat bijgevuld word aangezien dat vocht zou onttrekken uit het orginele substraat.
Uitzondering daar gelaten als het erg warm is buiten ff is extra voelen bovenop kan geen kwaad.
Plaats reactie