Op zoek naar blad, hout en schimmels “expeditie”

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Truffel
L2

Op zoek naar blad, hout en schimmels “expeditie”

Bericht door Truffel »

De bladeren beginnen langzaam weer te vallen. Dat zet me aan het denken: wat heb ik eigenlijk nodig om materialen te verzamelen, en waar ga ik ze vinden? Hoe herken ik de soorten bladeren, hout en schimmels wat interessant kan zijn, en hoe zorg ik dat ik het goed meeneem?

Ik heb hier nog geen ervaring mee, dus ik wil in dit draadje mijn eerste stappen vastleggen. Van simpele spullen om te verzamelen, tot de vragen die ik onderweg tegenkom.

IMG_4715[1].JPG
IMG_4715[1].JPG (94.09 KiB) 744 keer bekeken
Harald
Golofa porteri

Bericht door Harald »

Elke keer als we de duinen in gaan om te wandelen, gaat een vuilniszak mee om eiken en beukenblad te verzamelen.
Thuis gaat het door de hakselaar
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Truffel
L2

Bericht door Truffel »

Ik denk dat ik mij moet gaan aanwennen om een EDC te gaan maken (Every day carry) zodat ik altijd goede vuilniszakken of iets bij mij heb. Slim en simpel om altijd op zak te hebben, want anders kom ik vast dingen tegen en kan het dan niet meenemen. Goed plan Harald, simpel weg vuilniszakken bij je hebben scheelt al heel veel.

Als basis een stevige vuilniszakken voor blad of wat dan ook.
Zakmesje en ander aanverwant gereedschap.
Waterbestendig notitieblok en markers.
Paar kleine potjes/samplebuisjes.
Handschoenen.
Etc.

Wellicht een boekje aanschaffen met tips over schimmels en etc voor snelle herkenning :?: Geen idee of er ook een zakboekje is daarover.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Ja voor paddenstoelen en zwammen zijn zat pocketboekjes over .
Ik zou nylon geweven zakken meenemen deze gaan langer mee aangezien takjes zo door een vuilniszak heen gaan ook wil je het niet je graait altijd wat mee plus dat die zakken ademen en het overtollige vocht makkelijker verdampt en dus makkelijker om ook te bewaren erna geen condensvorming dus geen ongewenst rottingsproces .
Truffel
L2

Bericht door Truffel »

Spullen klaarzetten en verzamelen, zal morgen wel compleet zijn en er komt een leuk boekje binnen omdat de paddenstoelen/zwammen straks weer zichtbaar zijn (voor schimmels is geen specifiek boekwerk), handig voor onderweg en eerste basis herkenning. Ik zal straks ook alle potjes, buisjes en bakjes sorteren voor wat ik eerst mee wil nemen onderweg. Dit gaat een mooie set worden en mis nog een paar dingen denk ik. Afijn, de rest erbij zoeken nu en tassen inpakken.

IMG_4726[1].JPG
IMG_4726[1].JPG (55.57 KiB) 681 keer bekeken

Mijn eerste blaadje gevonden :lol: (grapje). Staat in de tuin en ga ik snoeien, drogen, en testen voor structuurmateriaal.
IMG_4727[1].JPG
IMG_4727[1].JPG (61.36 KiB) 678 keer bekeken

Goede tip René !
Plaats reactie