Vrucht over gezet voor kinshi

Wat geef jij je kevers te eten?
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Pim schreef: do 14 aug 2025, 14:30
Truffel schreef: wo 13 aug 2025, 22:41 Heerlijk hoe jij creatief bezig bent en alles, test en noteert, ik hou daar van! We gaan een leuke tijd beleven, want ik ben hier echt voor in: testen, proberen, maken en etc.
Dat is de enige manier om vooruit te komen, experimenteren! Jammer genoeg gebeurt dat nog echt veel te weinig in onze hobby en wordt er wel geroepen dat iets beter of slechter is, maar zonder onderbouwing.
We hebben meer hobbyisten die experimenteren nodig. Goed bezig!
Over het hoofd gezien helaas,
Bedankt en mijn eerdere opmerking over gecomprimeerd substraat of niet waar ik heel stellig in was en wat uiteindelijk mislukte.
Het schijnt zo te zijn dat luchtig substraat eerder klaar is en gecomprimeerd duurt langer maar dat is dan ook uiteraard voedzamer aangezien er meer materiaal in zit .
Nu zijn we er tussenin gaan zitten dus iets aangedrukt niet te hard en zou het in 6 weken klaar moeten zijn en zoals voorheen is niks gegarandeerd.

Ik wil Truffel wel in het bijzonder bedanken ook voor zijn vertrouwen en enthousiasme anders had het niet mogelijk geweest op deze manier.
Op Harmelen nemen we de pan weer blinkend mee .

Toch maar ff een foto van m'n vrouw tot slot die lkkr bezig is en zo'n zot als mij steunt in alles qua beesies.
Bijlagen
20250821_114146.jpg
20250821_114146.jpg (96.1 KiB) 141 keer bekeken
Truffel
L2

Bericht door Truffel »

Ik hoop dat het dit keer goed gaat, en vind het een mooie oplossing met de clean-box. Ik wens je veel succes en een mooi resultaat!.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

De 1e pluis is waar genomen op het substraat de vraag is elke keer of het doorpakt dieper in het substraat .

Is het vochtig genoeg? Vocht toevoegen is geen optie ivm besmetting.

Ik vind het al hard gaan in zo'n kort termijn gisteren geënt alles zwaar ontsmet alles op de slaapkamer waar de minste luchtverplaatsing is en temperatuur redelijk constant is in een kastje met deur .
Bijlagen
Screenshot_20250823_222408_Gallery.jpg
Screenshot_20250823_222408_Gallery.jpg (25.38 KiB) 100 keer bekeken
Screenshot_20250823_222420_Gallery.jpg
Screenshot_20250823_222420_Gallery.jpg (25.38 KiB) 100 keer bekeken
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Nu we wat professioneler te werk zijn gegaan gaan we ons ook verder verdiepen.
Corrigeer me aub als ik ernaast zit
Ganoderma broed is reishi kinshi
Pleurotus broed is hiritake kinshi
Trametes broed is kawaratake kinshi
Grifola broed is maitake kinshi

Elke soort heeft z'n ondersoorten.
Wij doen het nu met broed van hiritake, Pleurotus ostreatus bij mijn weten en dat is niet oneindig eens moet je zelf nieuw broed toevoegen.
Zodoende denken we verder want wellicht zijn er keversoorten waar het essentieel voor is en interessant voorons om in te experimenteren met een ander soort broed.
Truffel
L2

Bericht door Truffel »

De drukpan heb ik aangeschaft voor dit soort experimenten en heb zelf een zekere interesse in paddenstoelen en zwammen. Ik heb dan ook een kleine chemie opstelling waarin ik al diverse experimenten heb gedaan in het verleden. Omdat ik dit weer op wil pakken kan ik hier wel wat dieper op ingaan als jou dit aanspreekt en wanneer jij denkt dat het voor jou en anderen van waarde is. Dit onderdeel komt per definitie al in het klein op mijn projectwand, maar wil daar best wat deftiger op ingaan en het groter maken.

Dit zou een onderwerp kunnen zijn waarin ik kan uitblinken en expertise op kan ontwikkelen wat bij mij past, en behulpzaam is voor keverkwekers. Mocht je dit aanspreken dan maak ik een apart onderwerp hiervoor aan welke de diepte induikt. Ik zou hier meer plezier in hebben dan eindeloze hoeveelheden kevers kweken, en te bezitten.

Greetzzzzz "Truffel" 8-)
Pim
Beheerder
Beheerder

Bericht door Pim »

Truffel schreef: ma 25 aug 2025, 12:52 De drukpan heb ik aangeschaft voor dit soort experimenten en heb zelf een zekere interesse in paddenstoelen en zwammen. Ik heb dan ook een kleine chemie opstelling waarin ik al diverse experimenten heb gedaan in het verleden. Omdat ik dit weer op wil pakken kan ik hier wel wat dieper op ingaan als jou dit aanspreekt en wanneer jij denkt dat het voor jou en anderen van waarde is. Dit onderdeel komt per definitie al in het klein op mijn projectwand, maar wil daar best wat deftiger op ingaan en het groter maken.

Dit zou een onderwerp kunnen zijn waarin ik kan uitblinken en expertise op kan ontwikkelen wat bij mij past, en behulpzaam is voor keverkwekers. Mocht je dit aanspreken dan maak ik een apart onderwerp hiervoor aan welke de diepte induikt. Ik zou hier meer plezier in hebben dan eindeloze hoeveelheden kevers kweken, en te bezitten.

Greetzzzzz "Truffel" 8-)
Wat mij betreft een prima idee. Een nieuw topic hierover is een erg goede aanvulling. Kom maar op.
Truffel
L2

Bericht door Truffel »

Jij laat je potten wel ademen na 2 weken? Anders ga ja naar anaerobe cultuur en word het zuur en groen....

O2 raakt op en je stapelt CO2. Ik lees niets over ademen....

https://www.bol.com/nl/nl/p/3m-micropor ... 147216965/ ;)

https://www.dupontnederland.nl/tyvek/what-is-tyvek.html
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Truffel schreef: ma 25 aug 2025, 16:40 Jij laat je potten wel ademen na 2 weken? Anders ga ja naar anaerobe cultuur en word het zuur en groen....

O2 raakt op en je stapelt CO2. Ik lees niets over ademen....

https://www.bol.com/nl/nl/p/3m-micropor ... 147216965/ ;)

https://www.dupontnederland.nl/tyvek/what-is-tyvek.html
Er zit schimmelwerend/ademend tape over de luchtgaten nu ongeveer 2cm lange draden al
Maar inmiddels hebben we de juiste potten gevonden waar dat al preventief in de deksels zit
Truffel
L2

Bericht door Truffel »

Super, gaat je veel voordeel geven!
Truffel
L2

Bericht door Truffel »

René Verheij schreef: vr 22 aug 2025, 16:51 12 potten .
We gaan het weer beleven.
Kijk, die heb ik gemist. :oops: Zie nu je tape!
Plaats reactie