Prosopocoilus giraffa keisukei
Ik heb toch maar het mannetje apart gezet. Hij maakte iets te veel boel met het vrouwtje. En ze hebben nu toch al 2 weken bij elkaar gezeten en ik heb ze al een keer een poging tot paren zien doen (of het toen ook gebeurd is weet ik niet want ik heb ze dan weer met rust gelaten) dus er is denk ik wel een redelijke kans dat het vrouwtje bevrucht is. En nu kan ze zonder storen haar ding doen. (Het mannetje is er zelfs in geslaagd het puntje van een van zijn kaken af te breken dus echt wel een herrieschopper
)

-
- Cyclommatus elaphus
Zodan best heftig inderdaad,zou die vrouw dat niet gedaan kunnen hebben?Elias schreef: za 19 jul 2025, 14:38 Ik heb toch maar het mannetje apart gezet. Hij maakte iets te veel boel met het vrouwtje. En ze hebben nu toch al 2 weken bij elkaar gezeten en ik heb ze al een keer een poging tot paren zien doen (of het toen ook gebeurd is weet ik niet want ik heb ze dan weer met rust gelaten) dus er is denk ik wel een redelijke kans dat het vrouwtje bevrucht is. En nu kan ze zonder storen haar ding doen. (Het mannetje is er zelfs in geslaagd het puntje van een van zijn kaken af te breken dus echt wel een herrieschopper)
Ik moet zeggen dat ik hier weinig problemen heb met de man en de vrouwen hij wisselt om de 2 weken van vrouw en vandaag nog ook de vrouw gezien ook welis leuk.
Ik zag de man vandaag met veel moeite kuipjes eten dus gaat het eigen gemaakte jelly in tapasbakjes tegenwoordig ook bij de mtu's want die eten grote hoeveelheden.
-
- Cyclommatus elaphus
Bakken gecheckt en helaas 1 vrouw is overleden misschien door de man? Ze had geen hoofd meer en desintergeerde volledig .
Ik kon niet goed in de stammen komen dus gelaten.
De man gebonden en bij de andere vrouw gezet waarvoor ik nu ook zachter hout in water laat weken om de kans op eierleg te vergroten.
Ik kon niet goed in de stammen komen dus gelaten.
De man gebonden en bij de andere vrouw gezet waarvoor ik nu ook zachter hout in water laat weken om de kans op eierleg te vergroten.
Ik heb net het allereerste larfje gezien aan de zijkant van de bak en iets wat mogelijks een eitje is aan de onderkant! En het zit ook nog eens in mijn zelfgemaakt flake soil en niet in het houtblok dus ik ga ervan uit dat ze het op zen minst tolereren
ben er echt heel blij mee 
(Foto is omgedraaid voor een of andere reden maar je kan het nog steeds wel zien)

(Foto is omgedraaid voor een of andere reden maar je kan het nog steeds wel zien)
- Bijlagen
-
- 20250821_161228.jpg (376.96 KiB) 40 keer bekeken
-
- Cyclommatus elaphus
Supergaaf ook! Geslaagd substraat dus 

Ja inderdaad. Ik heb net nog met mijn laatste 2 briketten een vierde bak opgestart dus als alles goed gaat heb ik binnen een maand of 2/3 iets van 60-65 liter flake soil ongeveer dus ik denk dat ik hier wel mee toekom voor de herfst en de winter. Want dan is het waarschijnlijk te koud in de serre om flake soil te maken. En het plan is ook om dit voornamelijk voor de prosopocoilus giraffa keisukei te gebruiken. Misschien ook wat voor xylotrupes gideon maar voor al de rest ga ik bladsubstraat en witrot hout gebruiken. Dus moet wel lukken denk ik.
Net opgemerkt dat er toch redelijk wat mijten op de kevers zitten. Van die kleine witte die blijven vastplakken, dus geen roofmijten ofzo. Ik heb gezien dat het helpt om ze een paar dagen in droog substraat te plaatsen maar ik ga ervan uit dat ze, eenmaal terug in de kweekbox, gewoon terug komen dus ik weet niet helemaal wat ik ermee moet doen. Is het een optie om het gewoon te laten? Of is de kans dat het schadelijk is te groot?
-
- Cyclommatus elaphus
Zover ik begrijp zijn mijten op imago's juist opruimers van bijvoorbeeld overtollig voedsel.
Voor larven is het een ander verhaal die verstikken namelijk hun ademhaling.
Heb zelf ook weleens namelijk de vraag hier gesteld.
En mijten zijn er eigenlijk altijd als verrot voedsel niet optijd vervangen word.
Voor larven is het een ander verhaal die verstikken namelijk hun ademhaling.
Heb zelf ook weleens namelijk de vraag hier gesteld.
En mijten zijn er eigenlijk altijd als verrot voedsel niet optijd vervangen word.