Lekker fantaseren en dingen uitzoeken.

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Truffel
L1

Lekker fantaseren en dingen uitzoeken.

Bericht door Truffel »

Ja ja, eindelijk groeit de gedachte steeds verder om een goed plan te gaan maken voor mijn toekomstige huisdieren.

Waar:
In de techniek/pc kamer. In de winter rond de 17 graden en als ik er aan het werk ben een 21 graden. De lucht is altijd iets aan de vochtige kant richting de 74% schat ik zo in. Ik heb hier veel werkruimte en een badkamer aan de techniekkamer voor makkelijk schoonmaken en etc.

Waarin:
Eigen ontwerp van een meubel met water, veel planten en wat kleine insecten. Ik heb diverse aquariums in huis die ik uit elkaar wil halen en daarmee iets wil bouwen. Ik gebruik graag techniek en slimme (ook AI) aansturing: Ventilatie, vocht, regen, temp, licht, filters en etc. Het meubel moet robuust afgewerkt zijn met houtkleur en een compact systeem met aan de onderzijde de filters en eventueel wat opslag. Een prettige optie is Q-Bak voor nieuwe aanschaf of wat dan ook....

Wat:

Geen enkel idee nog.

Wanneer:
Nu rustig beginnen en als dit project goed verloopt via dit forum dan 9 of 10 November met een paar mensen afspreken op het insectenplein. Het is mooi om naar toe te werken en wie weet kan ik daar wat moois kopen, overnemen of wat dan ook. Ik ben toch afhankelijk van jullie kennis wat betreft dieren.

Gaat een mooie tijd worden en kan lekker inspiratie opdoen.
Truffel
L1

Bericht door Truffel »

Zojuist even in de opslag kamer gekeken, ik denk dat ik wat spullen moet gaan schoonmaken en sorteren. Verder de aankomende tijd alle techniek spullen bij elkaar verzamelen en een systeem bedenken; Mijn basis gaat een RPI Zero 2W worden voor aansturing.

IMG_4610[1].JPG
IMG_4610[1].JPG (84.11 KiB) 211 keer bekeken
IMG_4609[1].JPG
IMG_4609[1].JPG (94.52 KiB) 211 keer bekeken

Ik begrijp dat de bloemkevers een leuk begin zijn en relatief makkelijk te houden. Verder zal ik mijn stroper en uiterst illegale dierenhandelaar eens contacteren voor de Trachelophorus giraffa < grapje :lol: . Ook moet ik een stukje onderzoek toepassen voor mijn hobby, en stel mij dan de volgende vraag: Snurken kevers ook als ze slapen? Deze vraag kwam bij mij op door de gedachte om een microfoon te plaatsen, en te luisteren of er ook vocale communicatie is die ik kan gaan herkennen. Dat is gewoon een leuk zij experiment voor de toekomst.

Plan van aanpak:
Deel van een stelling leeghalen en spullen neerleggen die ik nodig ben, en eventueel in huis heb. Gewoon een eerste basis plek wat lekker schoon is met alle spullen en waar alles verzameld kan worden. Ik heb ergens een doos met bakjes voor insecten, wie weet zit daar ook handig spul tussen.
Elias
Pop

Bericht door Elias »

Truffel schreef: wo 13 aug 2025, 21:49 en stel mij dan de volgende vraag: Snurken kevers ook als ze slapen? Deze vraag kwam bij mij op door de gedachte om een microfoon te plaatsen, en te luisteren of er ook vocale communicatie is die ik kan gaan herkennen. Dat is gewoon een leuk zij experiment voor de toekomst
Snurken doen ze niet denk ik :lol: maar sommige soorten produceren wel geluid. Xylotrupes gideon bijvoorbeeld, die maken een hissend geluid door hun abdomen tegen hun elytra te wrijven ofzo. Heet stridulation in het Engels maar het nederlande woord weet ik niet. Ik heb er momenteel een paar in de pop en ik kijk er erg naar uit om dit in het echt te horen.
Truffel
L1

Bericht door Truffel »

Hey, bedankt voor je leuke en leerzame reactie, daar kunnen we verder mee!

Ik zal er eens over nadenken om in het sensoren project, meerdere audio instrumenten te verwerken. Wie weet kan ik dan een keuze maken om er rekening mee te houden, bij het aanschaffen van kevers.

Edit: Ondertussen de doos met bakjes weergevonden (Lange geleden aangeschaft met doel voor onderzoek naar insecten), dit gaat nu goed van pas komen. Hier zit ook een kleine microscoop bij zodat ik wat beter dingen op de foto kan zetten.

IMG_4618[1].JPG
IMG_4618[1].JPG (61.6 KiB) 184 keer bekeken
Truffel
L1

Bericht door Truffel »

Net sinds een dikke week een knutselplekje ingericht voor sensoren en etc, hier kan ik geavanceerde kweeksystemen bouwen.

IMG_4619[1].JPG
IMG_4619[1].JPG (65.69 KiB) 178 keer bekeken
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Lkkr bezig, ben benieuwd
Truffel
L1

Bericht door Truffel »

Leuk om eens mee te gaan knutselen 8-) In de bovenkant past wel een accubak voor als ik het ooit wil meenemen ergens heen. ;) Ventilatie, verlichting, vocht, temp, water, verwarming.... En ik wil een waterval er in! Mooie planten en gezelschap, puur show bak voor de test. Ik zeg pak de purrrrrrr bus er maar bij Truffel, gaas, afscherming, bescherming en etc. Ik zal de natuur eens induiken om te kijken wat het mij heeft te bieden aan hout, mos en etc. Deel van hout en stenen gooi in ik de hogedruk ketel op 120 graden.

IMG_4620[1].JPG
IMG_4620[1].JPG (77.26 KiB) 114 keer bekeken
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Purschuim bevat styreengas dus let er wel op dat het voldoende uit hard net als siliconenkit met azijnzuur duurt het even voordat de giftige dampen vergaan zijn .

Ikzelf bestel kurken achterwanden en bevestig het met een polymeerkit.

Maar alles kan uiteraard.

Ik merk wel dat kurk aangevreten word door larven en ik weet niet of ze ook aan purschuim knabbelen.
Truffel
L1

Bericht door Truffel »

Goede tip @René, ik heb even wat dingen opgezocht en idd zijn er risico's. Ik zal er rekening mee houden.

---

Ik had vandaag even naar het bos willen gaan maar ben helaas nog steeds doodziek, dus dat komt dan morgen of overmorgen maar. Ondertussen zat ik na te denken over een kweekkast voor larven, en dat wil ik vandaag even verder bedenken hoe of wat. Als ik nu iets overneem is het verstandig om het direct goed te doen, en eventueel direct wat meer soorten te bestellen. In eerste instantie zat ik aan 1 soort te denken om er testen mee te kunnen doen voor voeding en etc, maar dan heb ik na een jaar een eindeloze hoeveelheid larven waar ik niets mee kan (en handelen is niet mijn ding of wens).

Ik ga eens een mooi plan bedenken en kijken hoe iedereen dat hier op het forum doet.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Truffel schreef: za 16 aug 2025, 14:05 Goede tip @René, ik heb even wat dingen opgezocht en idd zijn er risico's. Ik zal er rekening mee houden.

---

Ik had vandaag even naar het bos willen gaan maar ben helaas nog steeds doodziek, dus dat komt dan morgen of overmorgen maar. Ondertussen zat ik na te denken over een kweekkast voor larven, en dat wil ik vandaag even verder bedenken hoe of wat. Als ik nu iets overneem is het verstandig om het direct goed te doen, en eventueel direct wat meer soorten te bestellen. In eerste instantie zat ik aan 1 soort te denken om er testen mee te kunnen doen voor voeding en etc, maar dan heb ik na een jaar een eindeloze hoeveelheid larven waar ik niets mee kan (en handelen is niet mijn ding of wens).

Ik ga eens een mooi plan bedenken en kijken hoe iedereen dat hier op het forum doet.
Allereerst beterschap, de meeste larven zeker van cetoniinae hebben geen ingewikkelde vorm om ze tot imago te krijgen op een aantal soorten na deze larven gaan tegen het eind in l3 fase opzoek naar leem/zand om te kunnen verpoppen zoal goliathus bijvoorbeeld.
De meeste hebben genoeg aan bladsubstraat eventueel gemengd met flakesoil of alleen op flakesoil, ik doe inmiddels beide en zelfs een beetje witrothout snippers mochten ze er behoefte aan hebben maar is niet noodzakelijk.
Ik denk dat temperatuur en vochtigheid belangrijker is .een constante temperatuur is fijn en vocht varieert iets uit mijn bevindingen dan teminste.
L1 prefereert vochtig/nattig en L3 handvochtig en eenmaal pop het liefst geen vocht meer toevoegen ivm schimmels.
Eenmaal een pop uit het substraat verwijderd te hebben hard de buitenkant snel uit en dan denk ik dat het wijs is om een klein gaatje te maken na een maand aangezien de pop in substraat zacht genoeg blijft om voor de kever om open te breken maar eenmaal bovengronds uitgedroogd uitwendig zal het misschien onmogelijk zijn voor ze.
Plaats reactie