Xylotrupes gideon
Beetje dom geweest denk ik maar de pop die ik aan de zijkan zag leek een ingestorte popkamer te hebben dus heb ik deze opgegraven. En ik had ook gelijk dat de kamer inderdaad was ingestort, dus voor deze ben ik blij dat ik het gedaan heb. Maar er waren er nog drie die op dezelfde plaats een popkamer hadden dus die waren dan ook open. Op zich had ik die gewoon zo in hun holletje kunnen laten zitten maar er is nog een larve over dus de rest van het substraat ging er terug over moeten. Ik heb ze dus maar alle 3 uitgehaald en in een artificiële cel geplaatst. Ik heb geen Oasis dus ik heb dit met rolletjes van toiletpapier gedaan. Ziet dit er ok uit of koop ik toch best Oasis of turfpotjes? Een vijfde larve is helaas niet goed verpopt en is nu dood. Heb ik hier uiteindelijk goed aan gedaan? Voor 2 was het in principe niet nodig maar voor de derde wel dus het is een beetje dubbel. Als iemand tips heeft om de artificiële kamers te verbeteren of te veranderen mag je het zeker laten weten.
- Bijlagen
-
- 20250808_144802.jpg (397.84 KiB) 192 keer bekeken
-
- 20250808_144743.jpg (378 KiB) 192 keer bekeken
-
- 20250808_144733.jpg (377.47 KiB) 192 keer bekeken
-
- Cyclommatus elaphus
Ik zie op de meeste filmpjes inderdaad turfpotjes of oaseschuim .
Ja ik ook. Maar ik heb dit ook wel al ergens gezien en het was het enige wat ik beschikbaar heb momenteel dus ja. Het ziet er wel ok uit. Ze hebben ongeveer dezelfde diameter als de originele popkamers en liggen in een hoek van ongeveer 45 graden dus ik denk dat ik het voorlopig zo laat behalve als iemand met meer ervaring zegt dat ik heb best anders doe.
-
- Cyclommatus elaphus
Vandaag Rob gesproken en hij haalt ze er ook uit zeker als er een vrouw uitkomt die gaan vaak graven. Heb van hem een foto gekregen hoe die het doet .
Ik ga deze ronde turfpotjes ook maar halen heb nu vierkante dat zal misschien wat onnatuurlijke aanvoelen?
Ik ga deze ronde turfpotjes ook maar halen heb nu vierkante dat zal misschien wat onnatuurlijke aanvoelen?
- Bijlagen
-
- FB_IMG_1754855072301.jpg (33.57 KiB) 147 keer bekeken
Degene links onder zal niet lang meer duren denk ik, aan de kleur te zien. Ik gok nog een week ofzo? Echt heel mooi die poppen, met die goud achtige schijn.
- Bijlagen
-
- 20250811_214739.jpg (372.35 KiB) 130 keer bekeken
De foto is omgedraaid in de post dus het is degene links boven 

Ik zag net dat op de toilet papier rolletjes wat schimmel stond dus ik heb de poppen er uit gehaald. Op de poppen zaten ook een paar kleine schimmelvlekjes maar deze heb ik er gelukkig allemaal (hopelijk) af kunnen doen met een kleine zachte verfborstel. Ze zitten nu in een ander bakje en inplaats van toiletpapier voor de ondergrond en voor de rolletjes stabiel te houden, heb ik wat van hun oud substraat gebruikt gemengd met wat ander droger substraat omdat het toch iets aan de vochtige kant was volgens mij. Ze zitten dus nu in nieuwe, licht bevochtigde rolletjes die vastzitten in substraat. Ik ga ervan uit dat dit een stuk beter vocht regeld dan toilet papier. Ik ga voor de zekerheid al turfpotjes kopen voor als het weer gebeurt en dan kunnen ze meteen daar in maar als het nu goed blijft laat ik ze in de rolletjes omdat ik ze niet meer wil storen als het niet absoluut nodig is. Ze bewegen trouwens nog en hebben nog steeds een goede kleur dus ze leven nog. Het zal ook deels geweest zijn omdat de rolletjes op een gegeven moment redelijk droog aanvoelden dus had ik wat bijgesproeit. Achteraf gezien niet mijn meest geniale zet
de kleinste heeft trouwens een klein defect aan het uiteinde van zijn abdomen. Het ziet er niet hetzelfde uit als de andere twee. De twee "flapjes" (geen idee hoe ik ze anders moet noemen) aan zijn achterste zijn niet helemaal dichtgevouwen. Volgens mij omdat, toen ik hem uit zijn cocon haalde, er nog een stukje larvenhuid aan hem vastging. Ik hoop dat dit niet voor problemen zorgt. Maar om te eindigen met iets positiever, de laatste larve heeft nu ook een popkamer gemaakt
deze laat ik lekker zitten.

-
- Cyclommatus elaphus
Ik heb ook weleens wcrollen gebruikt en liep ook fout af bij phalacrognathus muelleri.
Ik denk helemaal niet bevochtigen dat dat nog het beste is .
Geen vocht betekent geen schimmel en ze zitten tenslotte in hun bescherming zeker in de fase waar ze bij jou nu verkeren das een kwestie van dagen nog maar.
Ik denk helemaal niet bevochtigen dat dat nog het beste is .
Geen vocht betekent geen schimmel en ze zitten tenslotte in hun bescherming zeker in de fase waar ze bij jou nu verkeren das een kwestie van dagen nog maar.
Dus best toch nog overplaatsen in turf potjes? Ik heb er besteld, komen maandag toe.
-
- Cyclommatus elaphus
Gewoon in droge rolletjes zetten op droog substraat dat is ook ok voor nu ze zijn bijna uit dat redden ze wel .beter als deze warmte en vocht dat is vragen om schimmel.Elias schreef: za 16 aug 2025, 22:48 Dus best toch nog overplaatsen in turf potjes? Ik heb er besteld, komen maandag toe.