René Verheij schreef: zo 29 jun 2025, 17:41
Ik vraag me wel af welke ondersoort .
Ik denk layardi want qua tekening lijktie er het meeste op ik zie ook derbyana? en oberthuri?
Ben het nog aan het uitzoeken en geeft me gelijk vragen voor de blauwe variant hoe dat zit want daar zie ik ook meerdere variaties en tinten in.
Misschien wel zo gekweekt.
volgens mij is dit derbyana layardi.
derbyana oberthuri is groen met witte kop.
derbyana conradsi is paarsachtig
derbyana cavifrons is iets donkerder groen dan d. micans https://www.flower-beetles.com/dicronorrhina.html
René Verheij schreef: zo 29 jun 2025, 17:41
Ik vraag me wel af welke ondersoort .
Ik denk layardi want qua tekening lijktie er het meeste op ik zie ook derbyana? en oberthuri?
Ben het nog aan het uitzoeken en geeft me gelijk vragen voor de blauwe variant hoe dat zit want daar zie ik ook meerdere variaties en tinten in.
Misschien wel zo gekweekt.
volgens mij is dit derbyana layardi.
derbyana oberthuri is groen met witte kop.
derbyana conradsi is paarsachtig
derbyana cavifrons is iets donkerder groen dan d. micans https://www.flower-beetles.com/dicronorrhina.html
Zo dacht ik ook, ik begin nu te twijfelen of derbyana derbyana wel bestaat!?
Harald schreef: zo 29 jun 2025, 20:32
Die bestaat wel maar heb ik nog nooit aangeboden zien worden.
Ook niet veel verschil met layardi, alleen vindplaats geloof ik.
Daar kwam ik dus ook op uit. Layardi is er een ondersoort van derbyana zover ik kan relativeren die in een specifiek gebied zit vooral Tanzania word genoemd maar ook Zambia en Namibië.
Klopt, de soorten Dicronorhina zijn:
Dicronorhina cavifrons
Dicronorhina derbyana
Dicronorhina johnstoni
Dicronorhina micans en
Dicronorhina moretto
De rest zijn ondersoorten
En de blauwe derbyana variant zal denk ik wel ontstaan zijn door inmenging van conradsi.
Maar volgens mij had ik ook ergens gelezen dat die uit een bepaald gebied kwamen maar ofdat echt waar is?
Harald schreef: zo 29 jun 2025, 20:42
Klopt, de soorten Dicronorhina zijn:
Dicronorhina cavifrons
Dicronorhina derbyana
Dicronorhina johnstoni
Dicronorhina micans en
Dicronorhina moretto
De rest zijn ondersoorten
Ok dat maakt het wel makkelijker.
Layardi word momenteel overal aangeboden maar is inweze hetzelfde als derbyana en de oorsprong is vrees ik veel generaties geleden ontraceerbaar.
René Verheij schreef: zo 29 jun 2025, 20:43
En de blauwe derbyana variant zal denk ik wel ontstaan zijn door inmenging van conradsi.
Maar volgens mij had ik ook ergens gelezen dat die uit een bepaald gebied kwamen maar ofdat echt waar is?
of een genetische afwijking waar mee doorgekweekt is, zoals de blauwe chlorocala oertzeni
Staat ook nergens een ondersoort naam bij dus dat maakt het een beetje verdacht.
of een genetische afwijking waar mee doorgekweekt is, zoals de blauwe chlorocala oertzeni