2 weken geleden geprobeerd op flakesoil wat nog niet klaar is de vrucht van een aangekochte pot kinshi over te zetten het substraat was niet aangedrukt maar het sloeg wel aan .
Ik had de vruchten van de andere aangekochte potten bewaard in de koelkast
Inmiddels 1 week geleden had mijn vrouw er wel vertrouwen in en heeft zelf een aantal poten met aangeduwd materiaal geprobeerd en dit groeit veel sneller als de 1e die ik maakte.
Staat in een kast zodat rouwvliegjes er niet 123 bij kunnen totdat we luchtdoorlatende tape binnen hebben .
Een probeersel wat volgens mij er toch wel veelbelovend uit ziet.
Vrucht over gezet voor kinshi
-
- Cyclommatus elaphus
Vrucht over gezet voor kinshi
- Bijlagen
-
- 20250523_205418.jpg (33.17 KiB) 138 keer bekeken
-
- Resultaat van 1 week
- 20250523_205348.jpg (40.67 KiB) 138 keer bekeken
-
- Cyclommatus elaphus
De pot van 2 weken geleden.
- Bijlagen
-
- 20250523_210754.jpg (43.46 KiB) 135 keer bekeken
Dus aangedrukt is beter?
-
- Cyclommatus elaphus
Heel erg duidelijk voorons te zien dat de paddenstoel in het samengeperste substraat veel sneller wortelt en ook veel meer vrucht geeft bovenop .
Mijn beredenering van meer lucht zodat de schimmel overal omzich heen kan grijpen in een hier thuis gaande overleg/discussie klopt niet en het is wel bewezen dat gecomprimeerd substraat veel sneller aanslaat.
Dus een dikke ja aangedrukt werkt veel beter.
-
- Cyclommatus elaphus
Inmiddels stagneert de groei behoorlijk, gelukkig geen andere sporen er in.
Maaar het blijkt dus dat onze tactiek niet juist is .
Flakesoil in de maak of verder gevorderd is niet geschikt voor kinshi te maken. (Onder voorbehoud) want het gaat wel verder maar heel erg traag .
Geadviseerd werd om vers zaagmeel gecomprimeerd aan te bieden aan de desbetreffende paddenstoelvrucht daar zou een sneller product uit ontstaan.
Binnenkort maaris proberen.
Maaar het blijkt dus dat onze tactiek niet juist is .
Flakesoil in de maak of verder gevorderd is niet geschikt voor kinshi te maken. (Onder voorbehoud) want het gaat wel verder maar heel erg traag .
Geadviseerd werd om vers zaagmeel gecomprimeerd aan te bieden aan de desbetreffende paddenstoelvrucht daar zou een sneller product uit ontstaan.
Binnenkort maaris proberen.