Xylotrupes gideon
Hij heeft geantwoord dat hij niet op het forum zit maar dat ze zich binnenkort misschien zullen aansluiten.
Top!Elias schreef: za 10 mei 2025, 17:37 Hij heeft geantwoord dat hij niet op het forum zit maar dat ze zich binnenkort misschien zullen aansluiten.
-
- Cyclommatus elaphus
Zijn lieve mensen hij heeft ook chalcosoma soorten en nog veel meer ,kweekt elk jaar cuprea om ze weer terug te zetten in de vrije natuur . Leuk stel met veel kennis zelf opgebouwd.
Net nog eens de larven gecontroleerd en gewogen. Ze zijn een stuk minder bijgekomen dan de laatste keer maar zolang ze niet afvallen maak ik mij geen zorgen. Ik hoop wel dat ik enorm slecht ben in het zien of het een mannetje of een vrouwtje is want moest ik correct zijn dan zit ik met 5 mannetjes en nul vrouwtjes wat natuurlijk ver van ideaal is. Voor zover ik weet zijn de 2 manieren om het te herkennen het puntje in het midden van het 2de laatste segment, wat ze dus allemaal hebben. En het verschil in grootte van de kop en ik zie maar heel weinig verschil. En volgens mij zijn ze ook wel het gemiddeld gewicht van een vrouwtje voorbij als ik een paar van de oudere topics op dit forum hierover moet geloven. Maar ik ga gewoon wachten tot ze uitkomen om zeker te zijn en in het geval dat het inderdaad alleen maar mannetjes zijn kan ik er misschien een paar ruilen met iemand anders (iemand van het forum misschien want ik zou niet weten waar ik anders mensen vind die een neushoornkever zouden willen
)

- Bijlagen
-
- 20250605_191821.jpg (361.23 KiB) 165 keer bekeken
-
- Cyclommatus elaphus
Ik heb hetzelfde verhaal hier.
En het zal tzt toch wel goed komen er zijn er trouwens ook zat in omloop volgens mij.
En het zal tzt toch wel goed komen er zijn er trouwens ook zat in omloop volgens mij.
-
- Cyclommatus elaphus
Ik ben trouwens wel heel erg benieuwd wanneer ze gaan verpoppen.
Jouw larven zijn zwaarder als de mijne en aangezien ze bij de (leverancier) niet gewogen worden is dit wel interessant denk ik .
Het enige wat mij opviel ten opzichte van bij mij thuis is dat ze bij Rob een stuk warmer stonden gevoelsmatig zeker 23graden constant en op de 1e etage ipv begane grond das 2 graden koeler als bij mij waar het fluctueert. Misschien dat hij daarom een snelle cyclus heeft .
Ik speculeer natuurlijk op bevindingen om ook progressie te maken en te leren wat wijsheid is.
Wel heel gaaf dat het in iedergeval goed gaat en ze toch iets groeien wellicht is het een fase voor het verpoppen. Met de volgende generatie zal het makkelijker te monitoren zijn.
Jouw larven zijn zwaarder als de mijne en aangezien ze bij de (leverancier) niet gewogen worden is dit wel interessant denk ik .
Het enige wat mij opviel ten opzichte van bij mij thuis is dat ze bij Rob een stuk warmer stonden gevoelsmatig zeker 23graden constant en op de 1e etage ipv begane grond das 2 graden koeler als bij mij waar het fluctueert. Misschien dat hij daarom een snelle cyclus heeft .
Ik speculeer natuurlijk op bevindingen om ook progressie te maken en te leren wat wijsheid is.
Wel heel gaaf dat het in iedergeval goed gaat en ze toch iets groeien wellicht is het een fase voor het verpoppen. Met de volgende generatie zal het makkelijker te monitoren zijn.
Ja ik ben ook wel benieuwd. Ze zien er nog niet echt geel uit maar echt lang kan het ook niet meer duren want in een oud topic op het forum schreef bahamut ergens dat 25 gram zeker al een goed gewicht is voor een mooie man (ik weet niet meer zeker of dat precies is wat hij zij maar ongeveer) en mijn zwaarste is nu 34 gram dus ik denk niet dat er nog veel gaat bijkomen voor hij verpopt. Qua temperatuur weet ik eigenlijk niet echt hoe warm ze staan. Ik heb namelijk geen thermometer in mijn kamer en het hangt meestal ook af van het weer buiten dus ik zou niet precies kunnen zeggen wat de temperatuur is helaas. Ik had op jou topic gezien dat die van jou niet heel erg veel bijkomen dacht ik. Gebruik je grote stukken witrot hout of meer verhakseld? (in mijn geval met een hamer in kleinere stukjes geslagen) ik heb de indruk dat dit het makkelijker voor ze maakt om te eten. Ik had vorige keer ook grotere stukken gebruikt maar die heb ik er na een week ofzo terug uitgehaald omdat ze begonnen te schimmelen omdat er meer lucht tussen zat. En toen heb ik de larven ook eens gewogen en een paar waren wat gewicht verloren. Nu zitten ze weer in het eerder gemalen hout en doen ze het terug goed. Ik weet dus niet zeker of het gewichtsverlies door de schimmel was of door de grotere stukken hout maar misschien is dit iets dat je zou kunnen proberen.
-
- Cyclommatus elaphus
Ik kreeg geen schimmel gelukkig omdat het ook bedekt lag met substraat dit maakt veel verschil merk ik want zodra het bovengronds komt krijgen schimmels zeker in combinatie met zonlicht een boost.
Ik heb inderdaad grotere stammen erin zeg 5a6cm dikte daar word goed van gegeten door een aantal en een aantal prefereert flakesoil schijnbaar.
Daarom heb ik inderdaad laatst witrothout vlokken erin gedaan vermengd met het oude substraat hopende dat ze in iedergeval genoeg aanbod hebben .
Ik zou ook nog kinshi kunnen proberen want ik begreep dat het bij deze soort ook mogelijk is maar dat is altijd tricky dan zou ik het in het substraat moeten leggen zodat het hun eigen keuze word om daar te vertoeven. Ik heb ook een stuk appel trouwens geprobeerd als test maar dat is geen succes zoals bij oryctes nasicornis wel het geval is.
Ik heb inderdaad grotere stammen erin zeg 5a6cm dikte daar word goed van gegeten door een aantal en een aantal prefereert flakesoil schijnbaar.
Daarom heb ik inderdaad laatst witrothout vlokken erin gedaan vermengd met het oude substraat hopende dat ze in iedergeval genoeg aanbod hebben .
Ik zou ook nog kinshi kunnen proberen want ik begreep dat het bij deze soort ook mogelijk is maar dat is altijd tricky dan zou ik het in het substraat moeten leggen zodat het hun eigen keuze word om daar te vertoeven. Ik heb ook een stuk appel trouwens geprobeerd als test maar dat is geen succes zoals bij oryctes nasicornis wel het geval is.