Kunnen jullie even meekijken? Xylotrupes gideon sumatrensis
-
- Ei
Kunnen jullie even meekijken? Xylotrupes gideon sumatrensis
Goedemorgen,
Als beginner is het nog veel lezen en uitzoeken, maar tips van ervaren mensen helpen enorm bij het opdoen van deze kennis.
Ik heb gisteren twee L3 larven ontvangen. Deze zitten nu in deze bak. (Zie foto)
Heb de grond licht vochtig gemaakt (zo vochtig alsof je potgrond koopt zeg maar)
Maar ik twijfel of deze bak goed/diep genoeg is voor 2 larven om uiteindelijk in te verpoppen?
Afmetingen bak: 31 cm lang, 10 cm hoog en 15 cm breed.
En dan nog de vragen:
-Kan ik zien of het een man of vrouw is? De kweker zei dat ie dat niet kon zien, maar op internet las ik dat iemand dat wel kon zien vanaf L3?
- Hoelang moet ik ze nu laten zitten zonder deels verversen en vanaf wanner is het beter ze niet meer te storen?
Groetjes.
Als beginner is het nog veel lezen en uitzoeken, maar tips van ervaren mensen helpen enorm bij het opdoen van deze kennis.
Ik heb gisteren twee L3 larven ontvangen. Deze zitten nu in deze bak. (Zie foto)
Heb de grond licht vochtig gemaakt (zo vochtig alsof je potgrond koopt zeg maar)
Maar ik twijfel of deze bak goed/diep genoeg is voor 2 larven om uiteindelijk in te verpoppen?
Afmetingen bak: 31 cm lang, 10 cm hoog en 15 cm breed.
En dan nog de vragen:
-Kan ik zien of het een man of vrouw is? De kweker zei dat ie dat niet kon zien, maar op internet las ik dat iemand dat wel kon zien vanaf L3?
- Hoelang moet ik ze nu laten zitten zonder deels verversen en vanaf wanner is het beter ze niet meer te storen?
Groetjes.
- Bijlagen
-
- 20250521_102141.jpg (150.1 KiB) 219 keer bekeken
-
- Cyclommatus elaphus
Hoi, ik zou zowiezo het flakesoil substraat minimaal 20cm hoog maken aangezien ze ook wel graag rechtshandig verpoppen.
Vochtigheid klinkt goed.
Ik heb ze in een 45L bak van de ikea en dan denk ik ook niet meer dat je hoeft bij te voeren.
En dan geduldig wachten
Vochtigheid klinkt goed.
Ik heb ze in een 45L bak van de ikea en dan denk ik ook niet meer dat je hoeft bij te voeren.
En dan geduldig wachten

-
- Ei
Hoi Rene,
Bedankt voor je reactie.
Dan ga ik toch even een grotere bak pakken en wat meer substraat toevoegen.
Ik wil het op ten duur zelf gaan proberen te maken, maar voor nu speel ik liever nog even op safe. Zijn er nog websites waar je dit voor een vriendelijke prijs kunt bestellen?
Ik had ook dode beuk gevonden in het bos, kan ik hier ook wat afgebroken stukken nog door het substraat heen doen?
Oh en de vraag over het geslacht bij de larven, kun je dat zien of heb ik dat verkeerd gelezen? (Was Duits en mijn Duits is niet al te best
)
Bedankt voor je reactie.
Ik wil het op ten duur zelf gaan proberen te maken, maar voor nu speel ik liever nog even op safe. Zijn er nog websites waar je dit voor een vriendelijke prijs kunt bestellen?
Ik had ook dode beuk gevonden in het bos, kan ik hier ook wat afgebroken stukken nog door het substraat heen doen?
Oh en de vraag over het geslacht bij de larven, kun je dat zien of heb ik dat verkeerd gelezen? (Was Duits en mijn Duits is niet al te best
-
- Cyclommatus elaphus
Ik zelf kan geen geslacht zien dat probeer ik te leren dat wel .ChantalSmit schreef: wo 21 mei 2025, 11:38 Hoi Rene,
Bedankt voor je reactie.
Oh en de vraag over het geslacht bij de larven, kun je dat zien of heb ik dat verkeerd gelezen? (Was Duits en mijn Duits is niet al te best)
En een stuk vergaande beuk is nooit mis ff checken of er geen rare andere roofkevers of duizendpoten en vooral geen aardwormen inzitten.
Wat ik begrijp van diegene waar ik ze vandaan heb dat hun poppen redelijk dun zijn dus met teveel checken kan je ze beschadigingen en dan moet je ze overzetten in van die turfbakjes 2 op elkaar licht bevochtigen.
Maar op YouTube filmpjes kijken is ook zeer educatief.
Ja, normaal gezien is het mogelijk om het geslacht te zien. Ik denk dat we larven van dezelfde persoon hebben gekocht (uit Venray?) En ik had dit ook gevraagd en hij zij tegen mij ook dat dat niet kon. Maar misschien weet hij het gewoon niet. Als het een mannetje is dan is er op het voorlaatste segment van het achterlijf, aan de onderkant (de buik) een stipje in het midden van het segment. Hoe groter/ouder de larve hoe makkelijker dat dit te zien is. Op de bijgevoegde foto kan je het zien maar vrij moeilijk. Bij die van mij was het stipje eerder een beetje een bruinere kleur en daardoor duidelijker. Het kan wel moeilijk zijn om het überhaupt te zien te krijgen omdat de larven zich telkens opkrullen maar toen ik ze voor een paar minuten in een apart bakje met een heel klein beetje substraat had zitten begonnen ze wat rond te kruipen en waren ze uitgestrekt genoeg om het te kunnen zien.
- Bijlagen
-
- Screenshot_20250521_120201_Facebook.jpg (90.74 KiB) 210 keer bekeken
-
- Ei
Hey Elias,
Dan denk ik dat we ze bij dezelfde persoon vandaan hebben inderdaad, toevallig.
En dankje voor de foto, ik ga dan straks eens kijken of ik dat kan zien.
Dan denk ik dat we ze bij dezelfde persoon vandaan hebben inderdaad, toevallig.

En dankje voor de foto, ik ga dan straks eens kijken of ik dat kan zien.
-
- Ei
Ja Youtube is mijn beste vriend momenteel hahaRené Verheij schreef: wo 21 mei 2025, 11:54Ik zelf kan geen geslacht zien dat probeer ik te leren dat wel .ChantalSmit schreef: wo 21 mei 2025, 11:38 Hoi Rene,
Bedankt voor je reactie.
Oh en de vraag over het geslacht bij de larven, kun je dat zien of heb ik dat verkeerd gelezen? (Was Duits en mijn Duits is niet al te best)
En een stuk vergaande beuk is nooit mis ff checken of er geen rare andere roofkevers of duizendpoten en vooral geen aardwormen inzitten.
Wat ik begrijp van diegene waar ik ze vandaan heb dat hun poppen redelijk dun zijn dus met teveel checken kan je ze beschadigingen en dan moet je ze overzetten in van die turfbakjes 2 op elkaar licht bevochtigen.
Maar op YouTube filmpjes kijken is ook zeer educatief.
-
- Cyclommatus elaphus
-
- Cyclommatus elaphus
Ik heb veel geleerd van deze man uiteraard zijn er veel meer heel soms kom ik desinformatie tegen wat door research echt niet klopt maar meestal zijn het liefhebbers die hun kweek willen laten zien en oprecht hun ervaringen delen.
-
- Ei
Ja, leuk kanaal heeft hij! Ik heb idd al wat filmpjes bekeken van hem.René Verheij schreef: wo 21 mei 2025, 19:25 Ik heb veel geleerd van deze man uiteraard zijn er veel meer heel soms kom ik desinformatie tegen wat door research echt niet klopt maar meestal zijn het liefhebbers die hun kweek willen laten zien en oprecht hun ervaringen delen.