Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Harald
Golofa porteri

Bericht door Harald »

René Verheij schreef: zo 27 apr 2025, 22:45
Harald schreef: zo 27 apr 2025, 20:36 Toen ik vol op insecten kweekte was er nog niet heel veel in Nederland.
Tjechië was toen hét keverkweekland in Europa.
Ik had toen ook veel contacten in Japan, Taiwan, Indonesië en VS en het was een stuk makkelijker om dieren hierheen te krijgen ook via bevriende kwekers uit Europa die op vakantie waren in het buitenland heb ik toen veel ongewone ongewervelden kunnen verkrijgen.
Schijnbaar kan er nog steeds wel wat ;) ik beloof niks maar de track and trace is hoopvol.
Als het legaal gedaan is moet het wel goedkomen.
Anders is de douane nu een stuk strenger en efficienter.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Capsicum
Moderator

Bericht door Capsicum »

Harald schreef: ma 28 apr 2025, 18:35
René Verheij schreef: zo 27 apr 2025, 22:45
Harald schreef: zo 27 apr 2025, 20:36 Toen ik vol op insecten kweekte was er nog niet heel veel in Nederland.
Tjechië was toen hét keverkweekland in Europa.
Ik had toen ook veel contacten in Japan, Taiwan, Indonesië en VS en het was een stuk makkelijker om dieren hierheen te krijgen ook via bevriende kwekers uit Europa die op vakantie waren in het buitenland heb ik toen veel ongewone ongewervelden kunnen verkrijgen.
Schijnbaar kan er nog steeds wel wat ;) ik beloof niks maar de track and trace is hoopvol.
Als het legaal gedaan is moet het wel goedkomen.
Anders is de douane nu een stuk strenger en efficienter.
Zijn er tegenwoordig ook meer soorten waar je papieren voor nodig hebt?
Ik ben trouwens geïntrigeerd door Kibakoganea....
Harald
Golofa porteri

Bericht door Harald »

Capsicum schreef: ma 28 apr 2025, 19:27 Zijn er tegenwoordig ook meer soorten waar je papieren voor nodig hebt?
Het gaat niet zo zeer of je voor een soort papieren nodig hebt maar meer of je überhaubt ongewervelden mag uitvoeren uit een bepaald land.
Je hebt dan papieren nodig van dat land om ze legaal in te voeren.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
René Verheij
Imago

Bericht door René Verheij »

Harald schreef: ma 28 apr 2025, 20:39
Capsicum schreef: ma 28 apr 2025, 19:27 Zijn er tegenwoordig ook meer soorten waar je papieren voor nodig hebt?
Het gaat niet zo zeer of je voor een soort papieren nodig hebt maar meer of je überhaubt ongewervelden mag uitvoeren uit een bepaald land.
Je hebt dan papieren nodig van dat land om ze legaal in te voeren.
Ja maarja welke papieren?! Ik probeer het al enige tijd uit te zoeken maar erg duidelijk is het niet als een vee of dierenarts schijnbaar een goedkeuring dient te geven.
Het zou best wel door de overheidsinstanties specifieker omschreven mogen worden.
En bellen is helemaal een drama want niemand daar gaat je een antwoord geven , het is alleen maar speculeren over hoe je de juiste weg bewandeld om levende wezens te kunnen importeren.
Oftewel bijna onmogelijk.
Ik zie wel of ze door de douane komen en ga graag de confrontatie aan met de desbetreffende instanties want ik word graag wat wijzer als ze de juiste volgorde weten te vertellen.
Plaats reactie