Ik ben vandaag naar de naturaria fair in Antwerpen geweest en ik heb er mijn eerste volwassen kevers gekocht. Op het vlak van kevers viel het wat tegen maar aangezien ik het een beetje beu werd om gewoon naar een bak aarde te zitten kijken heb ik 2 paartjes pachnoda marginata gekocht. Het is niet per se wat ik zocht maar ik ben er toch erg blij mee. Het zijn prachtige diertjes. Voor de rest waren er wel een heleboel andere insecten en natuurlijk ook reptielen dus er was wel heel wat leuks om naar te kijken
Ik heb wel maar van 3 ervan foto's kunnen nemen want de 2de dame is zogoed als onmiddellijk de grond in beginnen graven dus die heb ik niet meer gezien sinds dan. Zou het kunnen dat ze nu al eitjes is beginnen leggen? Lijkt mij erg snel maar ik zou er natuurlijk niets op tegen hebben.
1 van de mannetjes heeft helaas al de geest gegeven. Maar ik wist wel dat dit een risico was met het kopen van volwassen kevers helaas. De rest doet het wel nog goed. Ik heb de dode kever ook opgezet dan kan ik er voor altijd van blijven genieten.
Is inderdaad een risico maar ik vermoed wel dat het goed komt.
Hier kruipen de larven tegen het glas dus ik snap wel dat het tevens voederdieren zijn gaat erg hard .
Bedankt. En eerlijk gezegd vind ik juist beter dat ze niet te hard overdrijven. Ik heb al wat advertenties gezien op marktplaats die ze voor enorm weinig verkopen om ervan af te geraken omdat ze er teveel hebben en dat is nu niet echt mijn bedoeling. Desnoods zet ik bij de volgende generatie (als er een komt) de meeste mannetjes en vrouwtjes apart zodat ik geen te grote populatie krijg. Want ik heb echt geen plaats voor grote aantallen pachnodas (toch niet als ik ook nog wat andere soorten wil houden )
Elias schreef: zo 06 apr 2025, 18:32
Bedankt. En eerlijk gezegd vind ik juist beter dat ze niet te hard overdrijven. Ik heb al wat advertenties gezien op marktplaats die ze voor enorm weinig verkopen om ervan af te geraken omdat ze er teveel hebben en dat is nu niet echt mijn bedoeling. Desnoods zet ik bij de volgende generatie (als er een komt) de meeste mannetjes en vrouwtjes apart zodat ik geen te grote populatie krijg. Want ik heb echt geen plaats voor grote aantallen pachnodas (toch niet als ik ook nog wat andere soorten wil houden )
Wijs besluit vandaag larven checken, werd wat druk tegen het glas
Niet raar voor 30x30x10cm substraat 113 larven.
De grootste hing bijna in me vinger!
Raar genoeg zaten de 3 grootste in een leeg tapasbakje wat inmiddels ingegraven was door ze misschien substraat wat te droog geworden.
Bijlagen
Screenshot_20250417_214525_Gallery.jpg (84.6 KiB) 38 keer bekeken
Elias schreef: zo 06 apr 2025, 18:32
Wijs besluit vandaag larven checken, werd wat druk tegen het glas
Niet raar voor 30x30x10cm substraat 113 larven.
De grootste hing bijna in me vinger!
Raar genoeg zaten de 3 grootste in een leeg tapasbakje wat inmiddels ingegraven was door ze misschien substraat wat te droog geworden.
wow dat is een flinke hoop larven. je zal zeker niet te kort komen met de pachnodas