Hallo Elias,
Roofmijten zijn geen superhelden. Je moet ze even de tijd geven (een aantal weken) voordat ze een flinke aanslag kunnen plegen op de larven van de varenrouwmuggen. De muggen zelf kunnen ze niet aanpakken, dus die blijf je houden. De muggen leven ongeveer een week of twee en proberen in die tijd natuurlijk weer eitjes te leggen. Laat de roofmijten dus gewoon hun ding doen.
Ik heb een paar weken geleden ook roofmijten gekocht en dacht dat er geen roofmijten in het pakje zaten. Wel dus. Ik had eerst oppervlakkig gekeken. Bij nadere inspectie met een vergrootglas zag ik ze wel. Het verschil tussen mijten en roofmijten is de bewegelijkheid van roofmijten. Die lopen best snel, terwijl mijten erg langzaam bewegen.
Realiseer je dat als je de bakken open zet dat de vliegen door de kamer gaan vliegen, maar de roofmijten ook uit de bak zullen lopen. Bij mij werkt het het beste als ik de bak in een kussensloop doe en het geheel zo een paar weken laat zitten. Dat geeft de roofmijten de kans zich te vermeerderen en de larven van de varenrouwmug uit te dunnen. Hopelijk helpt je dit verder.
Varenrouwmuggen
Het duurt vaak wel een week of 3-4 voor je resultaat ziet. De roofmijten eten eitjes en jonge larven van rouwmuggen. De grote laven en poppen van de rouwmuggen komen nog uit. Je moet dus wel de cyclus afwachten; op een gegeven moment is er geen aanwas meer van nieuwe rouwmuggen. Vind je het resultaat niet genoeg na verloop van tijd: gewoon herhalen. Ik heb de meest verschrikkelijke rouwmuggenplagen kunnen bedwingen op deze manier. Inmiddels heb ik al een jaar geen enkele rouwmug meer gezien en als ik goed in het substraat kijk, lopen er nog steeds hier en daar roofmijten rond.
Ja het leek mij ook geen goed idee om de bak open te zetten maar ik wou het wel voorstellen in het geval dat het misschien wel zou werken. De bak zit nu in een kussensloop en ik zal de roofmijten een aantal weken hun ding laten doen. Bedankt voor de hulp.Pim schreef: di 28 jan 2025, 09:02 Hallo Elias,
Roofmijten zijn geen superhelden. Je moet ze even de tijd geven (een aantal weken) voordat ze een flinke aanslag kunnen plegen op de larven van de varenrouwmuggen. De muggen zelf kunnen ze niet aanpakken, dus die blijf je houden. De muggen leven ongeveer een week of twee en proberen in die tijd natuurlijk weer eitjes te leggen. Laat de roofmijten dus gewoon hun ding doen.
Ik heb een paar weken geleden ook roofmijten gekocht en dacht dat er geen roofmijten in het pakje zaten. Wel dus. Ik had eerst oppervlakkig gekeken. Bij nadere inspectie met een vergrootglas zag ik ze wel. Het verschil tussen mijten en roofmijten is de bewegelijkheid van roofmijten. Die lopen best snel, terwijl mijten erg langzaam bewegen.
Realiseer je dat als je de bakken open zet dat de vliegen door de kamer gaan vliegen, maar de roofmijten ook uit de bak zullen lopen. Bij mij werkt het het beste als ik de bak in een kussensloop doe en het geheel zo een paar weken laat zitten. Dat geeft de roofmijten de kans zich te vermeerderen en de larven van de varenrouwmug uit te dunnen. Hopelijk helpt je dit verder.
Een kleine maand geleden heb ik aaltjes besteld (normaliter bestelde ik roofmijten) en die in een bak met varenrouwmuggen (en larven natuurlijk) gedaan. Nu is er geen enkele mug meer te ontdekken en het lijkt erop alsof de aaltjes alle varenrouwmuggen hebben uitgeroeid. Dat is dus heel erg snel gegaan. Wat mij betreft zijn aaltjes geweldig. Ik weet alleen niet of ze bij kleinere soorten (of bv L1) van onze keverlarven kwaad kunnen. Iemand daar ervaring mee?
Hier hebben we het meermaals ingezet(zowel voor onze planten als kevers) met goede resultaten.
We hebben hier bij de MTU, Stephanorrhina guttata en Dicronorhina micans ingezet en niks gemerkt van problemen met larven.
Daarnaast ben ik ook lid van een duits keverforum waar de aaltjes ook geadviseerd worden bij varen rouwmuggen door diverse leden.
Het is zelfs zo dat een grote plaag varen rouwmuggen de voedingsstoffen uit de bodem kan halen waardoor er minder tot nauwelijks voedingsstoffen voor de larven overblijven.
We hebben hier bij de MTU, Stephanorrhina guttata en Dicronorhina micans ingezet en niks gemerkt van problemen met larven.
Daarnaast ben ik ook lid van een duits keverforum waar de aaltjes ook geadviseerd worden bij varen rouwmuggen door diverse leden.
Het is zelfs zo dat een grote plaag varen rouwmuggen de voedingsstoffen uit de bodem kan halen waardoor er minder tot nauwelijks voedingsstoffen voor de larven overblijven.
Dat heb ik ook wel eens gezien. M'n flake soil was voor een groot deel duidelijk opgegeten door die stomme varenrouwmuggen. Een pesthekel heb ik aan die krengen.GuBre schreef: wo 16 apr 2025, 20:06Het is zelfs zo dat een grote plaag varen rouwmuggen de voedingsstoffen uit de bodem kan halen waardoor er minder tot nauwelijks voedingsstoffen voor de larven overblijven.
Ik vind de ervaringen van de aaltjes goed klinken, het lijkt misschien wel effectiever dan mijten! Ik ga een batch bestellen.
Wij hebben inmiddels ook een pesthekel aan die kleine vliegjes idd, maar gelukkig werken die aaltjes over het algemeen prima