Hallo allen,
Ik ben sinds kort weer rustig aan begonnen met de keverhobby.
Inmiddels, hopelijk zuivere, groepen kevers/larven van 3 kleine soorten.
Een jaar of 10 geleden had ik o.a. Pachnoda Aemula, dit bleek achteraf een mix te zijn geworden van Pachnoda Sinuata en Pachnoda Fissipunctum.
Ook had ik Chlorocala Africana en Chlorocala Smaragina, ook deze bleken uiteindelijk gemixt te zijn dus dat speelde toen al..
Alle soorten, ooit wel zuiver door mij begonnen, maar door aankoop van larven en kevers voor vers bloed die uiteindelijk niet zuiver bleken te zijn vermengd.
Uiteindelijk sterft zo'n populatie uit maar als ik nu het forum/internet doorlees zie ik dat het nu nog vele malen erger is geworden. Er is zo te zien ook vrij weinig aanbod, zowel op dit forum als bij internetwinkels.
Mijn vraag is eigenlijk of er hier nog liefhebbers/hobbyisten zijn van de kleinere soorten (Pachnoda/Chlorocala) met zuivere lijnen?
Groet, Mischa
zuivere bloedlijnen kevers
zuivere bloedlijnen kevers
Pachnoda Sinuata, Pachnoda Fissipunctum, Chlorocala Africana
Hallo Mischa,
Voor zover ik weet wordt er relatief weinig geïmporteerd uit het wild voor de hobby. Helaas (naar mijn mening) zijn er hobbyisten die het leuk vinden om soorten te kruisen en dan ook nog door te verkopen. Aangezien ook die hobbyisten onderling uitwisselen is het nooit meer echt met zekerheid te zeggen of de aangeschafte larven zuiver zijn. Alleen importen uit het wild zullen zuiver zijn. Anders zullen we het moeten doen met de lijnen die er in de hobby zijn.
Voor zover ik weet wordt er relatief weinig geïmporteerd uit het wild voor de hobby. Helaas (naar mijn mening) zijn er hobbyisten die het leuk vinden om soorten te kruisen en dan ook nog door te verkopen. Aangezien ook die hobbyisten onderling uitwisselen is het nooit meer echt met zekerheid te zeggen of de aangeschafte larven zuiver zijn. Alleen importen uit het wild zullen zuiver zijn. Anders zullen we het moeten doen met de lijnen die er in de hobby zijn.
Hallo Pim,
Ik deel je mening dat er helaas hobbyisten zijn die soorten kruisen en vervolgens, soms zelfs als nieuwe soort, doorverkopen.
Naar mijn mening moeten we proberen om weer zo zuiver mogelijke kevers te krijgen, dat was ook de reden dat ik dit bericht heb opgesteld.
Hopelijk zijn er hier leden die onze mening delen en nog zuivere lijnen hebben die ze willen delen met andere liefhebbers.
Volgend jaar, als de kweek goed verloopt, hoop ik larven te hebben voor andere liefhebbers van de P. Sinuata en de P. Fissipunctum.
Ik deel je mening dat er helaas hobbyisten zijn die soorten kruisen en vervolgens, soms zelfs als nieuwe soort, doorverkopen.
Naar mijn mening moeten we proberen om weer zo zuiver mogelijke kevers te krijgen, dat was ook de reden dat ik dit bericht heb opgesteld.
Hopelijk zijn er hier leden die onze mening delen en nog zuivere lijnen hebben die ze willen delen met andere liefhebbers.
Volgend jaar, als de kweek goed verloopt, hoop ik larven te hebben voor andere liefhebbers van de P. Sinuata en de P. Fissipunctum.
Pachnoda Sinuata, Pachnoda Fissipunctum, Chlorocala Africana