Hallo allemaal,
Ik ben sinds kort in het bezit van een paar larven en wat kevers zowel mannen als vrouwen. Alleen gaan de kevers zodra je die in de bak zet direct ondergronds en komen ook niet meer boven. Ik heb gelezen dat deze kever soort zich als larve volledig volvreet zodat als ze eenmaal kever zijn niet meer eten. Maar vroeg me af paren deze soort ondergronds of komen ze in de nacht toch nog wel bovengrond om te paren ???? Of als ze eenmaal verpaard zijn blijven de vrouwtjes dan eitjes leggen totdat ze doodgaan.
Is er enige informatie over deze soort b.v. hoelang leven ze nog nadat ze kever zijn ?????
Hoelang duurt de cycles van eitje tot kever
Hopelijk is er iemand die wat meer weet is een super mooie kever en er is naar mijn idee zo weinig informatie
Vriendelijke Groeten
Tom
Oryctes rhinoceros vragen
-
- Ei
Hoi Tom,
Ik heb deze soort ook, voornamelijk om te laten zien op Vivarium.
De kevers zijn nachtactief, dus kunnen we ze gewoon op onze handen laten lopen. Overdag gaan ze dus ook de grond in en dat is wat je merkt.
Kevers eten inderdaad weinig tot niets en leven een paar maanden.
De levenscyclus zou drie jaar duren, maar ik heb ze wel in een jaar rondgekregen.
Heb je trouwens Oryctes nasicornis uit Europa of toch Oryctes rhinoceros, zoals je schreef?
Ik heb deze soort ook, voornamelijk om te laten zien op Vivarium.
De kevers zijn nachtactief, dus kunnen we ze gewoon op onze handen laten lopen. Overdag gaan ze dus ook de grond in en dat is wat je merkt.
Kevers eten inderdaad weinig tot niets en leven een paar maanden.
De levenscyclus zou drie jaar duren, maar ik heb ze wel in een jaar rondgekregen.
Heb je trouwens Oryctes nasicornis uit Europa of toch Oryctes rhinoceros, zoals je schreef?
-
- Ei
Ok en als er twee mannen en drie vrouwen in de bak zitten paren ze s'nachts en zijn de vrouwtjes overdag bezig met afzetten eitjes ????? Hoeveel eitjes zet een vrouwtje af vanaf geboorte tot dat ze dood gaat gemiddelt is dat x aantal per dag of x aantal per week ???
Is hier iets over bekend
Is hier iets over bekend
-
- L1
deze post is ondertussen een jaar oud. Ik zit ook met deze vragen 
Heb je toevallig zelf al ondervonden hoeveel? en of ze veel eten? en misschien wat meer details?
Wij hebben in maart larven gekregen van vrienden die hun rotte knotwilg weg wilden doen. en daar zaten ze in.
We dachten eerst dat het de larven waren van het klein vliegend hert, want er zaten volwassen kevers van het klein vliegend hert naast de larvae...
We hebben ze in huis genomen zodat ze niet dood zouden gaan. Ik heb hen dezelfde behandeling gegeven als onze hercules larven, die we al in huis hadden. En ze zijn dan vervolgens in augustus gaan verpoppen. Maar het bleken Oryctes nasicornis te zijn.
We hebben ze zonet opgegraven en ze zien er echt super uit! 2 mannetjes en 4 vrouwtjes.
Ik wil ze graag opkweken en de larven dan in de gezamelijke composthoop van ons moestuincomplex uitzetten. Daar zouden ze van 'nature' voorkomen volgens wikipedia.
Ik vroeg mij vooral af wat ze aten en hoeveel/hoevaak.
Ik hoor graag jullie ervaringen

Heb je toevallig zelf al ondervonden hoeveel? en of ze veel eten? en misschien wat meer details?
Wij hebben in maart larven gekregen van vrienden die hun rotte knotwilg weg wilden doen. en daar zaten ze in.
We dachten eerst dat het de larven waren van het klein vliegend hert, want er zaten volwassen kevers van het klein vliegend hert naast de larvae...
We hebben ze in huis genomen zodat ze niet dood zouden gaan. Ik heb hen dezelfde behandeling gegeven als onze hercules larven, die we al in huis hadden. En ze zijn dan vervolgens in augustus gaan verpoppen. Maar het bleken Oryctes nasicornis te zijn.
We hebben ze zonet opgegraven en ze zien er echt super uit! 2 mannetjes en 4 vrouwtjes.
Ik wil ze graag opkweken en de larven dan in de gezamelijke composthoop van ons moestuincomplex uitzetten. Daar zouden ze van 'nature' voorkomen volgens wikipedia.
Ik vroeg mij vooral af wat ze aten en hoeveel/hoevaak.
Ik hoor graag jullie ervaringen
Oryctes nasicornis imago’s eten vrijwel niets of soms boomsappen, lees ik.
Volgens chatgtp:
"De imago's van Oryctes nasicornis (de Europese neushoornkever) voeden zich voornamelijk met rottend hout of plantmateriaal dat in ontbinding is. Ze eten meestal de sappen en vezels van dood hout, compost of mest."
"De imago's van Oryctes nasicornis (de Europese neushoornkever) voeden zich voornamelijk met rottend hout of plantmateriaal dat in ontbinding is. Ze eten meestal de sappen en vezels van dood hout, compost of mest."