Goeiemorgen allemaal!
Ik vroeg mij af of er verschillende soorten kevens samen kunnen in 1 terrarium. Als dit mogelijk is, welke gaan er zeker niet samen? Het lijkt mij namelijk leuk om een bak te hebben met grotere en kleinere soorten.
Alvast bedankt!
Verschillende soorten samen
-
- Ei
De meeste soorten gaan goed samen in een terrarium. Wat dan wel tot gevolg heeft dat je een mix van larven krijgt. Mijn ervaring is dat in zo'n geval één soort de overhand krijgt en de andere soort(en) dus geen of weinig nakomelingen krijgen. Als dat geen probleem is voor je kan je ze dus zeker bij elkaar zetten.
-
- Ei
Hey Pim, bedankt voor je reactie. Ik hen opzich een best grote bak dus kan er wel wat in kwijt. Overpopulatie wil ik wel proberen tegen te gaan. Ik ga eens even aan de slag om leuke soorten uit te zoeken.
Hoi,
Ik ben er geen voorstander van.
Zoals Pim al aangeeft zal de ene soort dominant zijn boven de andere waardoor niet alle soorten optimaal zullen gedijen of zelfs kunnen wegkwijnen. De vraag is of je dat moet willen.
Sommige soorten zullen kruizen met hybride nakomelingen tot gevolg.
Als je die voor jezelf wil houden prima. Bedoeld of onbedoeld zie ik helaas de laatste jaren toch steeds meer onzuivere soorten en vreemde kruisingen op de verkoopmarkt terecht komen. Het is natuurlijk doodzonde dat we zo de zuiverheid van soorten om zeep helpen.
Zoals Pim al aangeeft zal de ene soort dominant zijn boven de andere waardoor niet alle soorten optimaal zullen gedijen of zelfs kunnen wegkwijnen. De vraag is of je dat moet willen.
Als je die voor jezelf wil houden prima. Bedoeld of onbedoeld zie ik helaas de laatste jaren toch steeds meer onzuivere soorten en vreemde kruisingen op de verkoopmarkt terecht komen. Het is natuurlijk doodzonde dat we zo de zuiverheid van soorten om zeep helpen.
Puur uit nieuwsgierigheid; welke soorten heb jij gekruist zien worden en/of kunnen kruisen in jouw ervaring?ArthurV schreef: za 29 jun 2024, 22:18 Hoi,
Groeten, Arie
De bekendste zijn natuurlijk Chlorocala's (oertzeni/africana/subsuturalis) maar ook Pachnoda's (sinuata/fissipuncta), Dicronorrhina (derbyana/oberthuri) Goliathus (regius/goliatus/oriëntalis) kunnen kruisen. Uiteraard zullen er nog veel meer zijn maar dit is mijn ervaring.