Hallo
Hallo
Mijn naam is Thijs Kromhout. Ik ben woonachtig in Lisse. Vandaag (16 juli 2010) zag ik een voor mij onbekende kever op onze auto. Via Wikipedia heb ik kunnen vinden dat het een Juli-Kever is. Ik zou graag willen weten of dit klopt?
Volgens de tekst op Wikipedia is de kever niet veel meer gezien. Klopt dit?
Volgens de tekst op Wikipedia is de kever niet veel meer gezien. Klopt dit?
- Hansje Pansje
- Protaetia speciosissima
Ha Thijs,
welkom op het goede adres
maar heb je toevallig ook een foto van het beestje gemaakt ? Of weet je heel zeker dat het de juli kever was ?!
welkom op het goede adres

- Hansje Pansje
- Protaetia speciosissima
Wow dit is zeker een julikevert ! Proficiant, deze word niet zo vaak gespot ! Misschien dat Harald er wat meer weet te vertellen over de zeldzaamheid en voorkomen in nl... Leuk man ! Ha ha ik weet zeker dat er een hoop enthousiaste reacties gaan komen !
Erg mooi beestje! Ik en bahamut zijn zelf in de maand mei achter meikevers gaan zoeken; met succes: we hadden 2 koppeltjes. Ze zijn ook heel gemakkelijk te vinden: gewoon een grote stok hoog in een eikenboom gooien en ze vallen zo op de grond
Als ik tijd heb, post ik er enkele foto's van.

Goh. Het is dus een uniek exemplaar? Bijzonder hoor. Zou hij vanavond als ik thuis kom nog op mijn oprit zitten of zou hij al gevlogen zijn?
Is het een solitair dier of kan ik een hele familie verwachten die komt buurten?
Nog meer informatie over deze, voor mij bijzondere kever, is uiteraard welkom.
Is het een solitair dier of kan ik een hele familie verwachten die komt buurten?

Nog meer informatie over deze, voor mij bijzondere kever, is uiteraard welkom.
Hey Thijs en welkom!
Een julikever is inderdaad een zeldzame vondst, vroeger werd ie wel vaker gespot. Het is een soort die vnl. in de duinen aan de kust voorkomt, het voedt zich met dennennaalden (de larven met de wortels).
Ik en Poohke hebben inderdaad wat meikevers gevonden.
Er waren er heel wat dit jaar (2-jaarlijkse cyclus).
Mvg,
Tom
Een julikever is inderdaad een zeldzame vondst, vroeger werd ie wel vaker gespot. Het is een soort die vnl. in de duinen aan de kust voorkomt, het voedt zich met dennennaalden (de larven met de wortels).
Ik en Poohke hebben inderdaad wat meikevers gevonden.

Mvg,
Tom
ik ben ze zelf nog nooit levend tegengekomen maar onlangs vond ik wel enkele dekvleugels van deze soort bij ons in de duinen
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Meikevers en Junikevers kom ik wel tegen maar een Julikever is echt een mooie catch! Gefeliciteerd!
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.